Författare Ämne: hur enklast komma åt källhänvisning i textformat?  (läst 2963 gånger)

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
hur enklast komma åt källhänvisning i textformat?
« skrivet: 2018-01-15, 15:38:49 PM »
Jag anger mina källor på följande sätt:

Födelsebok: Tölö (N) CI:3 (1761-1815) s 174 (AID: v93626.b99.s175)

Detta format återfinns i mina källförteckningar, men jag använder det så klart också i löpande text i t.ex. personanteckningar och mailkonversationer. Dock har jag inte hittat något enkelt sätt att få fram denna text utan att klippa och klistra flera gånger i ett händelsefönster. Kan någon ge mig ett bra tips?

P.S. om Admin ser detta så undrar jag också varför det infogas två punkter till varje källhänvisning i källförteckningen?

[bifogad fil raderad av administratör]

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: hur enklast komma åt källhänvisning i textformat?
« Svar #1 skrivet: 2018-01-15, 16:04:35 PM »
Det är nog oundvikligt att man måste klippa och klistra, jag brukar klistra in hela texten i källan först och klippa ut hänvisningen och klistra in i Var i källan.

Punkterna är för att separera källan och hänvisningen. Om det visas flera värden för källa eller källhänvisning separeras de med komma men jag är öppen för en diskussion om det. Nån användare vill ha etiketter för resp. del osv.

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: hur enklast komma åt källhänvisning i textformat?
« Svar #2 skrivet: 2018-01-15, 17:33:03 PM »
Punkterna är för att separera källan och hänvisningen. Om det visas flera värden för källa eller källhänvisning separeras de med komma men jag är öppen för en diskussion om det. Nån användare vill ha etiketter för resp. del osv.
Det funkar, men ett komma efter källan och inget tecken efter hänvisningen hade nog varit bättre i så fall. Jag har valt att ha fetstil för källan, så för min del är extratecken överflödiga. Det blir tillräckligt tydligt ändå.
Det är nog oundvikligt att man måste klippa och klistra, jag brukar klistra in hela texten i källan först och klippa ut hänvisningen och klistra in i Var i källan.
Efter lite till experimenterande så har jag nu upptäckt en hyfsat enkel metod. Jag högerklickar på källan och väljer "Byt till befintlig källhänvisning". Källfönstret öppnas, och uppe i högra hörnet finns hela källhänvisningen som jag kan markera med musen och kopiera med Ctrl+C.
« Senast ändrad: 2018-01-15, 17:35:07 PM av Peter »