Författare Ämne: Lagra på NAS  (läst 5986 gånger)

Hr F

• Full Member
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
Lagra på NAS
« skrivet: 2018-01-20, 14:19:05 PM »
Hej!

Jag är nybörjare och har använt helgerna till att utvärdera olika program och det ser ut som om Genney är favoriten. Dock har jag ett irriterande problem som jag undrar om det går att lösa. Jag har mina data på en NAS så att det inte spelar någon roll om jag sitter vid den stationära datorn eller vid den bärbara. Alla sökvägar i Genney är konfigurerade till NASen men likväl så ser jag inga ändringar om jag byter dator. Enda lösningen jag kommit på är att alltid öppna säkerhetskopiorna. Har jag missat något eller är det så det skall vara (och i så fall varför)?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Lagra på NAS
« Svar #1 skrivet: 2018-01-20, 18:34:25 PM »
Du kan inte ha registret öppet på två datorer samtidigt. Systemet låser databasfilerna när man arbetar med dem. Se till att det synkas/uppdateras/sparas ordentligt innan du öppnar registret på en annan dator. Jag kör databasen på OneDrive i molnet och det fungerar utmärkt om man följer denna grundregel.
Hans Rosenlund

Hr F

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-01-20, 20:04:21 PM »
Jag använder bara en dator i taget. Frågan gällde varför ändringar gjorda på en dator inte kommer upp när jag öppnar samma databas från den andra trots att jag har allt sparat på samma nätverksdisk.

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-01-20, 20:44:30 PM »
Jag använder bara en dator i taget. Frågan gällde varför ändringar gjorda på en dator inte kommer upp när jag öppnar samma databas från den andra trots att jag har allt sparat på samma nätverksdisk.

Det framgick inte helt klart av ditt inlägg att du nyttjade en åt gången så Hans var nog övertydlig för att vara säker.

Om du tittar på mapparna och filerna under /Genney/db med utforskaren, ser de likadana ut från båda datorerna? Datum och storlek ish.

Hr F

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-01-21, 11:03:50 AM »
Alla datum, klockslag och storlekar är identiska. Det är en enkel USB-disk som sitter på routern och som delas ut via Samba. Routern bryr sig inte om vilken dator som man ansluter ifrån.
Båda datorerna har Genneys filvägar konfigurerade exakt lika. Alla fyra pekar på nätverksdisken.

[bifogad fil raderad av administratör]

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-01-21, 13:16:07 PM »
Har du startat om Genney sen du ändrat sökvägen?

Hr F

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-01-21, 13:19:57 PM »
Jadå. Även datorerna.

Stationär dator kör Win7 (eller Ubuntu men det har jag inte testat än i detta fall).
Bärbar med Win8.1. Nätverk med Dovado Pro router med SSD-disk som NAS.
Inget konstigt alltså.
« Senast ändrad: 2018-01-21, 13:26:06 PM av Hr F »

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #7 skrivet: 2018-01-21, 13:24:39 PM »
Defaultvärdet för släktregistret är undermappen ...\db
Jag ser här risken att mapparna för släktregistren blandas ihop med dina mappar för Media, backup och gedcom.
I ditt fall borde mappen för registren alltså heta N:\Peter\Forskning\Genney\db
Admin kan kanske klargöra och eventuellt leda rätt?
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-01-21, 14:27:57 PM »
Det ska vara db som sista mapp.

Hr F

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-01-21, 14:59:28 PM »
Nu funkar det! (Fast det verkar som om det hade funkat ändå - om jag inte hade introducerat ett litet stavfel på den ena datorn....)

Tack så mycket!