Författare Ämne: En fråga om import  (läst 2853 gånger)

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
En fråga om import
« skrivet: 2018-02-08, 00:14:36 AM »
En släktforskarkusin och jag har stora delar av våra släktträd med samma anor.
Han har hittat bilder och uppgifter som rör ett stort antal av dessa gemensamma släktingar, som han lagt in i sitt släktträd.
Kan han exportera dessa släktingar i en GEDCOM-fil så att jag kan läsa in dem i mitt släktträd utan att det blir dubbletter? Dvs klarar Genney av att slå samman uppgifterna, foto och text från hans anor, med mina? Alla har samma namn och födelse/dödsdatum. Det finns olika händelser och tidpunkter samt en massa bilder skiljer dem åt.

Det skulle i och för sig inte göra någonting om det blir dubbletter. Dessa kan man slå samman i den utmärkta "Dubblettfunktionen" i Genney.

Alltså: Hur gör jag för att få in uppgifterna han lagt in i sina anor, till mina anor?
//Lasse

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2885
    • Visa profil
SV: En fråga om import
« Svar #1 skrivet: 2018-02-08, 08:04:52 AM »
Genney gör ingen dubblettkontroll vid import av gedcom så det lär nog bli lite dubbletter om du importerar kusinens fil men som du säger så går det ju att städa upp efteråt.

Det som kan vara bökigt med dubbletter är om det är hela grenar som är dubblerade. Man får då börja i grenens ände och arbeta sig inåt med hopslagningar.

Om uppgifterna är relaterade mer till enskilda individer, som det verkar när du beskriver det, skulle jag rekommendera att man gör en export för varje person.

Och hur du än gör glöm inte att säkerhetskopiera först.
« Senast ändrad: 2018-02-08, 08:10:18 AM av Administrator »