Författare Ämne: Foton  (läst 6375 gånger)

Kristina Engvall

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Foton
« skrivet: 2018-02-12, 18:33:50 PM »
Kan man kopiera in foton till Genney-personerna och i så fall hur? Fotona från Ancestry och Heritage följde inte med via gedcom-filerna.
Kristina Engvall

MartinB

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
SV: Foton
« Svar #1 skrivet: 2018-02-12, 18:42:29 PM »
Hej,

Normalt sätt så kommer GEDCOM-filen innehålla referenser till bilderna, alltså inte själva bilden i sig, utan bara vilket filnamn bilderna har.
I Genney under Arkiv -> Inställningar -> Organisationsfliken finns det en inställning som heter "Media" det är i den mappen som Genney letar efter bilderna med dessa filnamn som är kopplade till ditt arkiv.
Antingen lägger du alla bilderna i den mappen, eller så väljer du en egen och då får du byta vilken mapp Genney har inställt under "Media".

Dock vet jag inte specifikt hur Ancestrys gedcom-fil ser ut. Men det är iaf där Genney letar efter de filnamnen som eventuellt fanns med i GEDCOM-filen (själva bilderna är alltså inte med i GEDCOM-filen).

mvh
martin

MartinB

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
« Svar #2 skrivet: 2018-02-12, 18:43:27 PM »
Om du vill lägga in bilderna på nytt själv, så gör du det på biografin för en person. Tredje fliken (åtminstone med mina inställningar) är fliken för bilder. Där finns en knapp "ny" och sedan "Hämta fil". Se i så fall till att filen ligger i den mappen som är utpekad i Genney (Media-mappen), innan du hämtar in filen.

Kristina Engvall

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-02-13, 12:01:42 PM »
1/ När jag klickar på Arkiv finns inte Inställningar och därmed inte organisationsfliken.

2/ Jag kan endast komma in på Forum via svar på mail. När jag försöker logga in får jag svaret att jag har fel inloggningsuppgifter!

Kristina Engvall

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2885
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-02-13, 12:35:28 PM »
I mac ligger Inställningar liksom Om Genney och Avsluta under Apple-menyn > Genney vilket är standardförfarande för Mac-applikationer.

Forumet är en egen applikation och har en egen registrering som du måste göra här https://genny.se/content.php?rid=102.

Kristina Engvall

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-02-13, 19:55:36 PM »
Gedcomfil från Ancesty och Herritage:

Hantera: Media: Det går inte att hitta filen.

Organisationsfliken: Media: /users/Kristina/Genney/Media
Bläddra: Anor Kristina (0007) pdf
             anor Per-Olof engvall (008)
             Bok pdf
             1 MG 4291 (foto jag hämtat från skrivbordet)
Allt grått, går alltså inte att markera, endast avbryt.

Förstår inte hur jag ska kunna öppna fotofiler, inte heller hur placera dem i Organisationsfliken Media.

Ursäkta en som inte är en höjdare på datorn!
Kristina Engvall

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-02-14, 07:14:46 AM »
Sökvägen /users/Kristina/Genney/Media som anges är den aktuella mappen där dina bilder ska ligga.
Att det är grått när du trycker på bläddra är för att det är filer du ser och du kan bara välja mappar där.

De filer du ser när du väljer bläddra ska då vara filer som ligger i mediamappen och bör då kunna visas av Genney.

Flytta alla dina filer som du använder i din gedcom och lägg dom i mappen /users/Kristina/Genney/Media.

Kristina Engvall

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-02-14, 19:36:06 PM »
Jag fattar inte riktigt. Det gäller två släktträd, Engvall släktträd (Ancestry) och Jönsson EngvallH (Herritage). De finns nu i Genney och kommit dit via gedcomfiler. Är det dessa Genney-filer du kallar för Gedcomfiler eller är det några andra som jag i så fall inte vet var de finns.

Under fliken Hantera: Media finns foton som ej går att öppna. Ska jag kunna flytta alla dessa till /user/Kristina/Genney/Media? Hur få dit dem?
Kristina Engvall

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-02-15, 09:06:09 AM »
Vad gäller Ancestry och MyHeritage så hanterar dom bilder lite speciellt. Sökvägen till bilderna är en webbadress som inte går att använda sig av vid importen eftersom det är en referens till deras databas.

Det ska tydligen vara möjligt att använda Family Tree Maker, som tidigare var Ancestrys skrivbordsapplikation, att synkronisera med Ancestrys webbapplikation och då få tillgång till bilderna på vanligt sätt. Family Tree Maker var tidigare gratis men säljs nu av ett annat företag. Jag vet inte om det går att få tag på den tidigare gratis-versionen någonstans.

Om det inte rör sig om alltför många bilder är det nog enklast att lägga in dom för hand på nytt i Genney.

Att du inte kan öppna foton under hantera > media beror på att det sökvägen är fel och/eller att bilderna inte ligger i mappen /user/Kristina/Genney/Media.

Börja med att kopiera alla bilder till mappen /user/Kristina/Genney/Media.

Kristina Engvall

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-02-18, 14:45:34 PM »
Tack! OK!
Kristina Engvall