Författare Ämne: Förvaringsplatser  (läst 5143 gånger)

kkq486x@gmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Förvaringsplatser
« skrivet: 2018-02-13, 09:55:39 AM »
När jag lägger in adress på en Förvaringsplats så får alla andra Förvaringsplatser samma adress (detta gäller dock inte för den Förvaringsplats som skapats först [R1]). Har senaste version.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Förvaringsplatser
« Svar #1 skrivet: 2018-02-13, 12:31:50 PM »
Lyckas inte upprepa felet.

Björn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 2018-02-13, 19:46:44 PM »
samma sak händer här.. vid mera testande: det verkar som att en förvaringsplats som redan används får samma adress som en annan förvaringsplats som används om man skriver in adressen på den
på nyskapare/förvaringspplatser som EJ används av någon källa verkar det inte hända!

kör win 10
« Senast ändrad: 2018-02-13, 19:50:21 PM av Björn »

MartinB

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
« Svar #3 skrivet: 2018-02-13, 19:56:39 PM »
Låter spännande  :P

Jag har 16 förvaringsplatser i mitt arkiv, provade att skapa två nya, koppla dem till källor och ändra hit och dit, men kunde inte se något fel.

Måste vara någon särskilt ordning du gör för att få fram felet, alternativt att allt sparas rätt, men visas fel. Kanske behövs en detaljerad steg för steg för att få fram det?
« Senast ändrad: 2018-02-13, 20:03:00 PM av MartinB »

Björn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 2018-02-13, 20:05:36 PM »
om det är mig du menar så har jag inget val direkt då jag hittills endast använt förvaringsplats för att ange vilket län en källa hör hemma i (eftersom jag inte gillar ha med länsbokstaven i källans namn som tex AD har det, men något sätt skilja källor åt i olika församlingar med samma namn behövs ändå tycker jag)

så vad jag har gjort är att endast ange ett namn på förvaringsplatsen (län, eller tex obituary eller liknande) och inget annat, samt knutit dessa till olika källor, och det är samtliga dessa som får samma adress om jag ändrar på en av dom.. nyskapade verkar inte påverkas alls tydligen.
Vet inte om jag har skapat samtliga förvaringsplatser som påverkas i Genney 1 kanske!?! (använder G2 nu)

så länge jag använder förvaringplats på detta sätt är det inget problem för mig :)
« Senast ändrad: 2018-02-13, 20:07:32 PM av Björn »

MartinB

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
« Svar #5 skrivet: 2018-02-13, 20:19:32 PM »
Åh.. de där länsbokstäverna är tråkiga. Jag har majoriteten av mina hänvisningar från INNAN ArkivDigital lade till länsbokstav, så för  ny forskning får jag ofta två källor en med och en utan, kommer inte alltid ihåg att kolla efter dubletterna.

Håller just nu på med ett massivt projekt att gå igenom ca 1100 källor av lägre kvalité och antingen fixa bättre, eller döpa om till bättre namn. Har 750 kvar efter två veckor :P

Ska scripta in kopplingar till rätt förvaringsplats med landsarkiv osv när jag är klar tänkte jag...

Lite utanför ämnet, men ändå.

kkq486x@gmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-02-14, 10:31:31 AM »
Jag har i dagsläget skapat 21 Förvaringsplatser. Den första Förvaringsplatsen har jag lagt in med adress, telefonnr, mailadress, hemsideadress medan de flesta övriga har skapats endast med namn på förvaringsplats. Det är inga problem med att i efterhand lägga till telefonnr, mailadress eller hemsideadress.
Jag väljer en förvaringsplats som jag inte har någon adress för, väljer redigera, klistrar in den adress som gäller för förvaringsplatsen, OK för att spara.
Nu har resterande Förvaringsplatser (bortsett från den allra första) erhållit den adress som jag klistrade in för den jag nyss ändrade och sparade, raderar jag någon av dessa adresser som är felaktig så raderas alla.

Gör jag något fel eller skall jag radera mina Förvaringsplatser och lägga in på nytt? Tilläggas kan att vissa av dessa Förvaringsplatser har flera källor knutna till sig, andra ännu inte.