Författare Ämne: Platsregistret igen  (läst 3242 gånger)

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Platsregistret igen
« skrivet: 2018-02-13, 16:44:37 PM »
Hej!

Håller nu på att forska om mina släktingar som finns i andra länder än Sverige.

1)När det gäller Finland har det funnits inlägg med bifogade filer på olika administrativa indelningar och orter. Den förstnämnda har filändelse gpf. När jag letar efter ett program som kan öppna den filen verkar det som att det ett slags spelfil, får rekommendation att ladda ner Ragnarok (men det gör jag ju inte). Den andra har filändelsen xml och det verkar som om den kan öppnas med Word, stämmer det?

Jag kan i vilket fall som helst inte öppna dem.

Jag skulle behöva en dummy-instruktion exakt hur man lägger in t ex xml-filen i platsregistret.

Jag ser ju att det finns en jordglobs-symbol, men det finns bara streck bredvid och högerklickar man på symbolen händer ingenting.

2) Hur får jag in USA, stater och orter i platsregistret?

3) När det gäller Sverige, hittade jag följande inlägg: Fr.o.m. v1.2 kommer det också vara möjligt att kopiera SWEREF 99 koordinater från Lantmäteriet som dryftats här http://genny.se/forum/index.php?topic=272.0.
Hur gör jag detta?

Jag får vänta med Norge, förhoppningsvis har jag lärt mig hur man gör när norrmännen skall dokumenteras.

Tacksam för instruktioner.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Platsregistret igen
« Svar #1 skrivet: 2018-02-13, 17:23:28 PM »
1. Gpf och xml-filen importerar du från platsregistret i Genney. Du kan också högerklicka på jordgloben i platsregistret och välja importera land. Det ska fungera, använder du v2?

2. USAs administrativa struktur finns i nuläget inte för import.

3. Du kopierar koordinaterna och i platsregistret väljer du redigera för platsen det gäller och väljer där klistra in.

[bifogad fil raderad av administratör]
« Senast ändrad: 2018-02-13, 17:25:09 PM av Administrator »

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-02-13, 18:59:08 PM »
Tack för hjälpen. Jag har klickat på Globen tidigare men då inte fått fram något. Nu fick jag fram både Finland och Norge.

Men hur gör jag för att få in de finska och norska församlingarna under kommunerna? Innehåller xml-filen församlingarna, eller?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-02-13, 19:23:47 PM »
Församlingarna ingår inte i den administrativa strukturen för Finland eller Norge, endast län/landskap och kommuner.
« Senast ändrad: 2018-02-13, 19:32:19 PM av Administrator »