Författare Ämne: Kopiering av händelser från en person till en annan  (läst 3162 gånger)

Nisse

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Kopiering av händelser från en person till en annan
« skrivet: 2018-02-16, 15:19:37 PM »
Hej,
Jag håller på att lära mig Genney och lägger in uppgifter i demo versionen. När det gäller uppgifter om var familjer bor så vill man ju ofta använda samma faktauppgift om bostadsadress för flera familjemedlemmar (maka, barn). Jag har försökt lista ut hur man kopierar händelser (inkl källor för dessa) ur en persons levnadsbana och lägger in i annan persons levnadsbana. I hjälpen står att man ska använda kommando Cmd+C för kopiering och Cmd+V för att klistra in händelser. Men jag lyckas inte hitta var/hur jag ska klistra in det kopierade i den andra personens levnadsbana.
Nisse

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Kopiering av händelser från en person till en annan
« Svar #1 skrivet: 2018-02-16, 15:40:10 PM »
Markera en rad i levnadsbanan i biografin och använd kommando cmd+V eller ctrl+V i Windows och Linux. Om det inte finns någon händelse klickar du i det tomma utrymmet i levnadsbanan. Du kan också välja att klistra in från snabbmeny i levnadsbanan.

Detsamma gäller för källor men om det inte finns en källa ska snabbmenyn vara tillgänglig via knappen med ett grönt plustecken och en liten pil.

Nisse

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-02-16, 16:04:31 PM »
Tack för snabbt svar. Jag har en Mac-dator. Jag ser hur man ska kopiera när man klickar på en händelse, men jag förstår fortfarande inte var jag klistra in denna hos den andra personen. Vad menar du med det tomma utrymmet i levnadsbanan, respektive snabbmenyn?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-02-16, 16:32:28 PM »
Snabbmenyn får du fram genom att högerklicka på en rad i tabellen i levnadsbanan eller via knappen med plustecknets pil.

Om det inte finns några tillagda händelser klickar du under rubriken levnadsbana.

[bifogad fil raderad av administratör]

Nisse

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-02-18, 10:30:27 AM »
Tack, nu har jag förstått hur man gör.
Nisse