Författare Ämne: Händelser - familj  (läst 5557 gånger)

maredq

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Händelser - familj
« skrivet: 2018-02-21, 12:02:45 PM »
Ännu en fråga, har sökt i Hjälp etc. men ej funnit. Går det skapa en händelse som lägger sig på flera familjemedlemmar. Jag vill alltså inte kopiera och klistra in utan går det när jag skriver en händelse välja den ska ligga på flera personer. Uppdaterar jag en händelse (gäller ofta bosatt etc) på mannen ska den uppdateras även på kvinnan.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2882
    • Visa profil
SV: Händelser - familj
« Svar #1 skrivet: 2018-02-21, 17:08:20 PM »
Nej, det går inte. Familjehändelser visas visserligen för bägge makarna men det är ju sas samma familj. Händelsen bosatt går inte att koppla till en familj enl. gedcom-standarden.

Det enklaste är om du kopierar händelsen och sen klistrar in den för de övriga.

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-02-21, 19:33:11 PM »
Nej, det går inte. Familjehändelser visas visserligen för bägge makarna men det är ju sas samma familj. Händelsen bosatt går inte att koppla till en familj enl. gedcom-standarden.

Det enklaste är om du kopierar händelsen och sen klistrar in den för de övriga.

Kan man tänka sig att händelsen kan sparas samtidigt för övriga som ingår i familjen genom några enkla val, kryssrutor ish? Skulle vara vara klart tidsbesparande samt minskar risken att missa någon. Notera gärna som önskemål.

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-02-22, 02:37:01 AM »
Man kan använda egendefinierad händelse och händelse för familj, då skapar man en händelse för det gifta paret som är gemensam.
Dock får man inte andra familjemedlemmar med i denna händelse.
MVH
Fredric & Kerstin

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2882
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-02-22, 07:18:16 AM »
Att familjehändelser visas för make och maka är en förenkling av presentationen i gränssnittet och man skulle tekniskt kunna visa familjehändelser även för personens föräldrafamiljer men i gedcom har alla familjehändelser utom folkräkning att göra med paret, t.ex. vigsel, skild osv. och känns därför mer relaterat till dom. Det skulle vid export till annat program normalt heller inte visas i det programmet vilket förmodligen skulle kunna förvirra.

Det som eftersöks här, och som kanske är den enda relevanta användningen, är möjligheten att på ett enkelt sätt spara bosatt-händelse (hfl) på hela familjen.

Det är ingen ny tanke men frågan är hur det skulle kunna se ut.

Som jag ser det skulle enda möjligheten vara att man har ett ytterligare spara-alternativ som öppnar ett fönster med personens övriga alla familjemedlemmar, både egna och föräldrarnas familjer, där man får kryssa för vilka som också ska kopplas till händelsen.

Frågan är hur tidsbesparande en sån funktion är i förhållande till nuvarande möjlighet att klippa och klistra och hur många som skulle använda funktionen.
« Senast ändrad: 2018-02-22, 07:34:39 AM av Administrator »

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-02-22, 10:02:23 AM »
Ännu en fråga, har sökt i Hjälp etc. men ej funnit. Går det skapa en händelse som lägger sig på flera familjemedlemmar. Jag vill alltså inte kopiera och klistra in utan går det när jag skriver en händelse välja den ska ligga på flera personer. Uppdaterar jag en händelse (gäller ofta bosatt etc) på mannen ska den uppdateras även på kvinnan.

Åh, det vore ju toppen! (för typ allt - jag insåg t ex häromveckan att jag hade en notering som berörde tre personer, ett oäkta barn, modern och den förmodade fadern, och när jag hittat ny information hade det ju varit smidigt om det hade varit en notering att uppdatera i stället för tre.) Men jag antar att begränsningen här ligger i gedcomstandarden?

MartinB

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
« Svar #6 skrivet: 2018-02-22, 11:42:50 AM »
Att familjehändelser visas för make och maka är en förenkling av presentationen i gränssnittet och man skulle tekniskt kunna visa familjehändelser även för personens föräldrafamiljer men i gedcom har alla familjehändelser utom folkräkning att göra med paret, t.ex. vigsel, skild osv. och känns därför mer relaterat till dom. Det skulle vid export till annat program normalt heller inte visas i det programmet vilket förmodligen skulle kunna förvirra.

Det som eftersöks här, och som kanske är den enda relevanta användningen, är möjligheten att på ett enkelt sätt spara bosatt-händelse (hfl) på hela familjen.

Det är ingen ny tanke men frågan är hur det skulle kunna se ut.

Som jag ser det skulle enda möjligheten vara att man har ett ytterligare spara-alternativ som öppnar ett fönster med personens övriga alla familjemedlemmar, både egna och föräldrarnas familjer, där man får kryssa för vilka som också ska kopplas till händelsen.

Frågan är hur tidsbesparande en sån funktion är i förhållande till nuvarande möjlighet att klippa och klistra och hur många som skulle använda funktionen.

Jag har ett visst intresse av denna funktion också då jag klipper och klistrar en del med detta. Tycker den får anta att det ska appliceras på alla förutom de barn som är födda efter (bosatt)händelsen inträffar.
Det behöver väl i så fall finnas två val: Applicera på personens förälderfamilj, och applicera på personens egen familj?

Kanske inte en "must have"-funktion, men "nice to have" kanske :P
« Senast ändrad: 2018-02-22, 11:46:27 AM av MartinB »

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #7 skrivet: 2018-02-22, 14:47:28 PM »
Jag har inte en sådan funktion högst på prio-listan. Kopiera/Klistra fungerar bra i de flesta sammanhang, särskilt som man kan samla flera händelser i Urklippet. Bosatt kan man som sagt skapa som egen familjehändelse för makarna, och det är ju de som bor mest permanent tillsammans. Barnen däremot, de föds, dör, flyttar ut och tillbaka in igen, så där är det ofta så pass mycket individuell handpåläggning utifrån föräldrarnas bosättning, så vinsten är inte stor. Tvärtom, om man skapar en gemensam händelse kan man missa de individuella variationerna.

Om man vill uppdatera i efterhand, kunde man tänka sig ett system liknande det för Källhänvisningar. Om man har slagit samman sådana (avancerad inställning) och går in i redigeringen, så ändras innehållet för alla som är kopplade till denna hänvisning. För Händelser gäller det då att hålla reda på om den är enskild eller delad med andra, kanske genom någon gruppmarkering. Vid export kunde väl denna koppling hanteras inom Genney-gedcom, men till andra program skulle den ju försvinna. Å andra sidan skulle Händelserna då kunna läggas individuellt på alla de anknutna personerna.

Tja, det är ju tycke och smak...
« Senast ändrad: 2018-02-22, 14:52:14 PM av Hans »
Hans Rosenlund