Författare Ämne: Fyra förbättringsförslag och en rättning  (läst 3429 gånger)

Senilis garrulitas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Fyra förbättringsförslag och en rättning
« skrivet: 2015-08-11, 09:30:07 AM »
Detta program har potential och ser mycket lovande ut men några tillägg behövs. Keep up the good work.

Har 30 års erfarenhet av Personal Ancestral File (Mac och PC), Reunion (Mac och Windows), DisGen (Windows), MinSläkt (Windows) och har ca 8500 individer i databasen.
Använder idag dels Reunion för Windows (från 1995 under Windows XP-fönster) vid inmatning där det är enkelt och och snabbt via tangentbordet utan en massa onödiga klick med musen. Dessutom har det mycket effektiva sökningar via alfabetiskt index eller via RIN nummer, snabbkommandon för olika hanteringar och bra möjligheter att koppla bort och flytta felaktigt länkade personer dels från alafabetiskt index och med hjälp av RIN. MinSläkt använder jag för att få en grafisk översikt eller göra utskrifter och webb-publicering.

Nu till mina förbättringsförslag:

1) Funktionen "Koppla bort från föräldrar" och "Koppla bort partner" funkar bra. Det behövs dock motsvarande funktioner för att "Koppla till föräldrar/familj" och "Flytta från xx till xx" (felkopplat barn till nya föräldrar eller felkopplad partner till ny partner)

2) Visuell koppling mellan namn i fönstret "Personlistor" och de grafiska vyerna av anor, ättlingar, familj etc. I Betaversionen funerar det från personlista till grafiska visningen men inte tvärt om. Dvs jag vill klicka på en person i den grafiska visningen och se den personen markerad i "Personlistan" .
Samma gäller för det lilla färgplutten som markerar raka led från huvudpersonen. Det skulle underlätta enormt om denna färgmarkering finns med i "Personlistor" också. Generellt bör färgmarkeringarna vara kraftigare/större och det bör gå att byta färg på den. Alternativt kan man visa raka led i fetstil i samtliga vyer.
Betänkt att man har 35 Nils Nilsson varav 3 finns med i raka led. Det skulle alltså underlätta enormt att enkelt hitta "rätt gubbe". Jämför med MinSläkt.

3) Jag vill ha ett snabbkommando för "Personsök" (t ex ctrl+F) där markören hamnar i fältet ID och när jag skriver in Id-numret ska endast den individen som som motsvarar Id-numret visas. Om jag i Beta-versionen skriver in Id-nr 1 visas alla nummer som börjar på 1, dvs 1111 st och listan är sorterad efter förnamn. Om jag vill hitta Id-nr 1 så måste jag därför sortera om efter Id-nr och sedan skrolla till dess jag finner rätt individ. Irriterande extraarbete.

4) Det vore ovärderligt att kunna välja visning av RIN/Id-numret i de grafiska tavlorna (anor, familj, ättlingar) i skärmen och i de olika utskriftsalternativen. 

Och en rättelse:
När jag importerar en GEDCOM där jag har jag har rader med NOTE så lägger programmet till ett antal tomma rader. Om jag exporterar den nyss importerade GEDCOM-filen är varje rad som är NOTE följd av tre tomma rader med CONT. Se nedanstående ex:

Orginalet:

1 NOTE èOstersund Fèodda 1860-1897 sid xx (SCB (12/13) kortnr CA0383) èOstersunds stads annex
1 NOTE
1 NOTE +++ 1897 - 1900 +++
1 NOTE
1 NOTE Brunflo Fèorsamlingsbok 1899-1912 sid 911 (AIIa:1c (3/7) kortnr A1885) Odensala no 5 Inflyttad frêan èOstersund 14/12 1900, Utflyttad till Brèacke 27/4 1904
1 NOTE
1 NOTE Sveriges Befolkning 1900, Odensala, Brunflo
1 NOTE

Utseendet i Genny:

1 NOTE èOstersund Fèodda 1860-1897 sid xx (SCB (12/13) kortnr CA0383) èOstersunds stads annex
2 CONT
2 CONT
2 CONT
2 CONT +++ 1897 - 1900 +++
2 CONT
2 CONT
2 CONT
2 CONT Brunflo Fèorsamlingsbok 1899-1912 sid 911 (AIIa:1c (3/7) kortnr A1885) Odensala no 5 Inflyttad frêan èO
2 CONC stersund 14/12 1900, Utflyttad till Brèacke 27/4 1904
2 CONT
2 CONT
2 CONT
2 CONT Sveriges Befolkning 1900, Odensala, Brunflo
2 CONT


Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Fyra förbättringsförslag och en rättning
« Svar #1 skrivet: 2015-08-11, 10:05:20 AM »
Citera
Det behövs dock motsvarande funktioner för att "Koppla till föräldrar/familj" och "Flytta från xx till xx" (felkopplat barn till nya föräldrar eller felkopplad partner till ny partner)
Under familjefliken kan du välja att koppla på befintliga föräldrar, familjer och barn.

Citera
Det skulle underlätta enormt om denna färgmarkering finns med i "Personlistor" också.
Under personlistorna finns en liten meny (om den inte syns finns en liten pil som expanderar den) och där finns en knapp där du kan växla mellan att visa/dölja färgmarkeringarna.



Senilis garrulitas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Fyra förbättringsförslag och en rättning
« Svar #2 skrivet: 2015-08-11, 10:14:46 AM »
Färgmarkeringen i Personlistor är helt OK - tackar

Däremot måste jag vara helkorkad när det gäller att länka om en person. Jag har kopplat loss en gren och ska flytta den till en annan fader/moder men jag hittar inte hur man bär sig åt.

Senilis garrulitas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Fyra förbättringsförslag och en rättning
« Svar #3 skrivet: 2015-08-11, 10:19:26 AM »
Nu hittade jag det under "Biografi-fönstret". Då är två av fyra avbockade.
Tackar

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Fyra förbättringsförslag och en rättning
« Svar #4 skrivet: 2015-08-11, 10:27:40 AM »
Ett exempel:
Vi säger att du har en make Ola och en maka Eva och du väljer att koppla bort Eva från make/maka/partner.
Därefter går du till Sven. Och i familjefliken i biografin väljer du lägg till familj > lägg till befintlig make/maka/partner och väljer Eva.
På samma sätt lägger du till förälder vid föräldrar och barn via det gröna plustecknet för familjen.
Om föräldern till barnet inte har någon familj kan du lägga till förälder från barnet istället.

En kommentar ang. personlistorna; med tangentkommandot TAB växlar du mellan tavlorna och personlistorna och då får du fram den aktuella personen i listorna.
Du kan också växla mellan personlistor, tavlor och biografin med F2.

Ang. noteringar; NOTE tolkar Genny som en enskild text och för in en tomrad mellan de olika NOTE-raderna och där är det fel att de tomma NOTE kommer med.

Senilis garrulitas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Fyra förbättringsförslag och en rättning
« Svar #5 skrivet: 2015-08-11, 12:00:17 PM »
Tackar för snabba svar.

Då kan jag bocka av två av mina förbättringsförslag och problemet med NOTE löstes genom att ta bort alla tomma NOTE i GED-filen före import till Genny.

Nu återstår bara de två sista förbättringsförslagen som skulle öka effektiviteten markant om man kan enklare kan använda
Id-nr och "Personsök" visar endast individen med aktuellt Id-nr samt visning av Id-nr i tavlor på skärmen och i utskrifter enligt tidigare inlägg.

Ser med förväntan fram till programmet släpps i slutlig version. Med ovannämnda 2 förbättringar kommer jag definitivt att byta ut både Reunion och MinSläkt.

Ha en bra dag