Författare Ämne: Historier/Anteckningar om personer  (läst 3048 gånger)

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Historier/Anteckningar om personer
« skrivet: 2018-03-04, 13:01:08 PM »
Hej! Detta kanske är en självklarhet för många, men jag skulle vilja veta hur det generellt är tänkt.

När jag bygger upp min antavla är det så är det viktigt med stringens för mig. När man börjar släktforska får man ju rådet att teckna ner det som berättas om personer och vilka som berättar.

Var noterar ni detta? I separata anteckningar i Word? I personanteckningar? Kan det bli för mycket?

Jag skulle vilja ha allting samlat så det bästa vore att kunna ha det i personanteckningar. Är det korrekt tänkt? Samtidigt vill jag ju inte att dessa anteckningar automatiskt kommer med om jag skriver ut släktträd eller liknande, utan jag vill ju själv välja.

Förutom att lära mig släktforska måste jag lära mig hur man kan använd Genney på bästa sätt. Många verkar ju ha importerat informationen från andra släktprogram, vilket jag inte har. Jag bygger upp det från grunden i Genney.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Historier/Anteckningar om personer
« Svar #1 skrivet: 2018-03-05, 07:05:55 AM »
Var noterar ni detta? I separata anteckningar i Word? I personanteckningar? Kan det bli för mycket?

Jag skulle vilja ha allting samlat så det bästa vore att kunna ha det i personanteckningar. Är det korrekt tänkt? Samtidigt vill jag ju inte att dessa anteckningar automatiskt kommer med om jag skriver ut släktträd eller liknande, utan jag vill ju själv välja.

Det varierar nog en del hur man gör beroende på mängd och typ av data och vilka behov man har. Personanteckningar går att exkludera i utskriftsmallarna och är det flera källor kan man ge en not i texten och lägga källorna till personen.

Vill man kunna exkludera delar av texterna kan man skapa noteringar under levnadsbanan och göra noteringarna privata.