Författare Ämne: Önskemål för platser  (läst 4030 gånger)

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
Önskemål för platser
« skrivet: 2018-03-07, 18:29:53 PM »
Jag har önskemål för platser i Platsregistret som grundar sig i att jag inte alltid vill eller kan lägga in relevant information (t ex typ och koordinater) när jag registrerar en ny plats.

1. Jag skulle gärna se att "Typ" som standard inte har något värde. Nu har jag ett gäng platser som jag inte är klar med som har typ "Bruk/fabrik/kvarn/gruva" ...

2. Jag skulle vilja kunna hitta platser som jag inte är klar med. Kanske med någon form av flagga som kan användas för att lista/skriva ut dessa platser. Om en flagga inte är aktuell så kanske det i alla fall skulle kunna vara möjligt att lista/skriva ut platser som inte har något värde för "Typ" (se punkt 1).

Roadrunner

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Önskemål för platser
« Svar #1 skrivet: 2018-03-17, 11:21:48 AM »
Jag tycker också att det vore bra om det funnits en möjlighet att lägga in en Plats till Forskningsverktyget "Att göra" på samma sätt som en person.
Ulf Widén

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Önskemål för platser
« Svar #2 skrivet: 2018-03-17, 13:07:56 PM »
Mycket bra förslag! :)

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Önskemål för platser
« Svar #3 skrivet: 2018-03-17, 17:52:18 PM »
Det går redan att lägga in Att-göra-uppgifter för platser, men då under någon persons Biografi. För att sedan få en översikt över alla sådana uppgifter går man till Verktyg > Att Göra. Klicka på rubriken Uppgift för att sortera efter den. Om man då kallat alla för t ex Platskoll, så får man en samlad lista med noteringarna. Men man måste förstås därefter gå till Platsregistret för att uppdatera, så det är mera av en nödlösning.
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Önskemål för platser
« Svar #4 skrivet: 2018-03-17, 18:34:19 PM »
I så fall är det nog bättre att lägga upp en allmän uppgift under Verktyg > Att göra, så behöver man inte knyta att göra-uppgiften till en specifik person. Men jag skulle ändå föredra möjligheten att lägga upp platsspecifika att göra-uppgifter från Platsregistret.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Önskemål för platser
« Svar #5 skrivet: 2018-03-17, 18:52:52 PM »
Eva, du har helt rätt i att man inte behöver knyta till någon person, utan gå direkt på Att-göra. Håller också med om att det hade varit mera praktiskt att ha funktionen integrerad i Platsregistret.

En möjlighet skulle vara att första valet i typlistan, som nu är Bruk/Fabrik/Kvarn/Gruva (vilket är ytterst ovanligt!) istället var blank eller hette t ex Odefinierad eller Välj... och att man kunde filtrera alla sådana platser för åtgärd. Det kunde kanske vara en del av Platstolken?
Hans Rosenlund

Roadrunner

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Önskemål för platser
« Svar #6 skrivet: 2018-03-17, 20:26:11 PM »
Finns säkert många sätta att hitta en framtida lösning. Själv håller jag på en del med gårdsforskning och då finns behov av att lägga in platser utan att behöva ha en person knuten till platsen för tillfället.

Jag vet att det har varit på frågan om platser har varit uppe tidigare, men det gör inget att köra en repris. Det skulle vara suveränt om man kunde presentera sin forskning utgående från platser, säg en gård eller torp. Lägga in bilder, dokument från platsen och presentera de som verkat och levt där på ett trevligt sätt i tidsordning.

Bra stöd för By och gårdsforskning verkar alla de stora programmen sakna och jag tror det skulle uppskattas av många. Gedcom-stöd saknas för det, men det kanske inte alltid behöver vara styrande så länge man är medveten om det? Kanske ett val i inställningar att kunna få utökade funktioner utanför Gedcom-standard. Den aktuella standarden är väl 20 år gammal och i min mening inte up to date med de möjligheter som finns idag. Men det är en komplex fråga, det har jag respekt för.
Ulf Widén

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Önskemål för platser
« Svar #7 skrivet: 2018-03-18, 14:50:22 PM »
Ett bra stöd för by och gårdsforskning vore fantastiskt!

Fammo

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Önskemål för platser
« Svar #8 skrivet: 2018-03-18, 16:01:17 PM »
Kan bar instämma i detta med by- och gårdsforskning!!!

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Önskemål för platser
« Svar #9 skrivet: 2018-03-19, 14:05:21 PM »
Tror det varit på tapeten tidigare men gårdsforskning är något som funnits planer på länge i Genney men har blivit nedprioriterat. Det är också en rejäl tankenöt hur man ska lägga upp det både vad gäller design och teknik. Jag tror det är bra om man försöker använda befintliga data i största möjliga mån, t.ex. att det kopplas till händelsen bosatt. En särskild utskriftstyp för gårdsforskningen bör också finnas med. Kom gärna med förslag på hur det skulle kunna se ut och vad det skulle innehålla.

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Önskemål för platser
« Svar #10 skrivet: 2018-03-19, 18:01:31 PM »
Jag har ett mindre sidoprojekt av gårdsforskningskaraktär och sätter gärna ihop ett eller ett par förslag på hur jag skulle vilja presentera det materialet. Men det får bli lite senare i vår, just nu har jag så mycket annat roligt att pyssla med.

Sedan är ju frågan var ribban ska ligga. Ska det vara ett stöd för enklare gårdsforskning eller ska det även täcka behovet som erfarna hembygdsforskare har. Kanske är det ingen skillnad. Men det är väl bra om så många intresserade som möjligt bidrar med input, så man ser hur "spretiga" önskemålen är.

xkjell

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: Önskemål för platser
« Svar #11 skrivet: 2018-03-20, 17:27:56 PM »
Kan man inte tänka sig att den senast använda typen kommer upp som första förslag på typ av plats??

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Önskemål för platser
« Svar #12 skrivet: 2018-03-21, 12:41:20 PM »
Det skulle inte lösa Evas problem. Den typ som nu är en röd flagga (landområde/övrig plats) är väl den som är mest neutral om man inte valt eller glömt att välja typ.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Önskemål för platser
« Svar #13 skrivet: 2018-03-21, 12:57:12 PM »
... röd flagga (landområde/övrig plats) är väl den som är mest neutral om man inte valt eller glömt att välja typ.

Nja, det händer faktiskt att man aktivt väljer landområde/övrig plats. Skulle, som jag påpekat, hellre se en första rad i listan i stil med "Odefinierad plats" för att markera att man inte tagit ställning. Och något slags platstyp-filter för effektiv åtgärd.
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Önskemål för platser
« Svar #14 skrivet: 2018-03-21, 13:53:07 PM »
Håller med Hans. Jag skulle helst se att Typ inte har något värde eller värdet "Odefinierad plats". Och så möjligheten att hitta igen dessa platser.