Författare Ämne: Olika sid- och bildnummer  (läst 3887 gånger)

Lazzeman

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Olika sid- och bildnummer
« skrivet: 2018-03-23, 11:07:33 AM »
Jag har tidigare under några år haft Arkiv Digital för att leta i kyrkböckerna

Jag har då som källa angett kyrkboken, t.ex. Råneå C: 4 (FoD 1796-1819), och sen skrivit in det sid- eller bildnummer som sidan har. Ibland så finns det ju inskrivet på själva sidan och ibland har jag plockat det nummer som står uppe i dropdown-menyn för sida/bild i bläddringsfunktionen.
Jag har alltså inte använt det id som man får när man kopierar en fullständig källhänvisning utan bara tagit den reducerade hänvisningen.

Nu har jag börjat använda SVAR och kör med samma system som jag använde i AD, dvs sidnumret antingen från det som står på sidan eller från bläddringsfunktionen.
SVAR:s källhänvisning (t.ex. Råneå kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010165/C/4 (1796-1819), bildid: C0035125_00188) skiljer sig väsentligt från mitt inkörda system så jag vill helst inte använda det.

Nu upptäcker jag att det kan skilja på AD och SVAR beträffande vilket nummer man får i bläddringsfunktionen på samma sida. Jag kan förstå om det gäller bildid eftersom man kanske skannat in olika antal sidor men sidnumret borde ju stämma.

Är SVAR:s bildid t.ex. C0035125_00188 ngt som är gemensamt med AD?
Vad är den hänvisning som är gemensam för båda så att man bara behöver skriva in en uppgift i "Var i källan"?

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Olika sid- och bildnummer
« Svar #1 skrivet: 2018-03-25, 16:27:25 PM »
SVARs bildid och Arkiv Digitals aid är respektive leverantörs interna id och fungerar inte som källhänvisning.

Tyvärr är väl svaret att det inte finns någon gemensam hänvisning. Om man söker i kyrkböcker via Ancestry tror jag till och med att volymbeteckningarna kan vara annorlunda.

Om man använder flera olika leverantörer är det ju viktigt att ange källans "Förvaringsplats", dvs om det är en publicerad källa hos t ex Arkiv Digital, SVAR eller Ancestry.

Just när det gäller Råneå C:4 verkar det som att pagineringen har gjorts efter framställningen av SVARs mikrokort och före Arkiv Digitals fotografering, och det är därför som källhänvisningen (bild/sida) blir olika beroende på vilken leverantör man använder.

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Olika sid- och bildnummer
« Svar #2 skrivet: 2018-03-26, 07:14:58 AM »
Tack för svaret...

Jo jag misstänkte att SVAR:s och och AD:s ID-nummer var unika för respektive.

Men att pagineringen kunde skilja var en liten överraskning. När det är ett inskrivet sidnummer har jag antagit att det är prällen som skrivit in det i originalboken
Men att pagineringen kan komma in när som helst är ju lite trist...