Författare Ämne: Webbpublicering på olika språk  (läst 4160 gånger)

AnnaCecilia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Webbpublicering på olika språk
« skrivet: 2018-03-31, 16:20:21 PM »
Hej,

Jag har en gren i mitt släktträd med ättlingar (och anor)  i USA och skulle vilja publicera den grenen på engelska.
Är det på något sätt möjligt att publicera bara just den grenen på engelska, men resten på svenska - utan att jag sabbar hela släktträdet? Eller hur löser jag det på bästa sätt, så att svenska släktingar, som inte är så bra på engelska, kan ta del av innehållet - och så att engelsktalande släktingar, som inte kan svenska alls, också kan ta del av det?
Har ingenting publicerat alls i dagsläget, men har skaffat TNG för det syftet.

Mvh
Cicci

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Webbpublicering på olika språk
« Svar #1 skrivet: 2018-03-31, 17:20:17 PM »
Cicci!

Du väljer ju själv i TNG om du vill se data på svenska eller engelska - växla emellan.

AnnaCecilia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-03-31, 18:42:55 PM »
Cicci!

Du väljer ju själv i TNG om du vill se data på svenska eller engelska - växla emellan.

Nja, det sker ingen översättning i TNG - den bara visar "stommen" i det språk man väljer. Men jag skriver in ganska mycket information i mitt släktprogram utöver den vanliga infon (händelser och datum) - och det översätts ju inte.
Men jag har fått info från en annan TNG-användare att man kan modifiera databasen i TNG så att man kan lägga in även dessa texter på olika språk om man har lite databaskunskaper, så jag ska undersöka det.

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-03-31, 19:18:16 PM »
Cicci!

Jag förstår - intressant att höra. Även i i vårt stora träd har många "utsocknes" som kan behöva översättning.
Låter dock lite för jobbigt. Google får dom använda vid behov!