Författare Ämne: Sökvägar till bilder.  (läst 5068 gånger)

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Sökvägar till bilder.
« skrivet: 2018-04-09, 15:48:06 PM »
Jag använder Mac och har gjort olika tester med min databas i syfte att landa i den som skall bli mitt släktforskningsträd för vidareforskning med ca 5000 anor.
Allt ser bra ut med undantag av bilderna.
En del visas. Andra visas inte. Jag ser en skillnad på sökvägarna till bilden, men hittar inte hur man kan ändra dessa.
1. Övergripande inställning av Genney är gjord: Genney 2/Preferences/Organisation. Och så här ser det ut:
    1. Släktregister: /dropbox/GenneyDB/db
    2. Media: /dropbox/GenneyDB/Media
    3. Säkerhetskopiering: /dropbox/GenneyDB/backup
    4. Gedcom: /GenneyDB/gedcom
2. PROBLEMET
    1. Länk till bilder som INTE visas är ex v:
        1. Filnamn: Y:\Dropbox\GenneyDB\MB_LB_Ancestry_180405_Photos\P368.jpg
        2. Sökväg: Y:\Dropbox\GenneyDB\MB_LB_Ancestry_180405_Photos\P368.jpg
    2. Länk till bilder som VISAS är ex v:
        1. Filnamn: Y:\Dropbox\GenneyDB\MB_LB_Ancestry_180405_Photos\P107.jpg
        2. Plats: /Dropbox/GenneyDB/media/P107.jpg

Det verkar som om sökvägen till bilder som INTE visas har något som liknar windowssökväg.
Bilder som visas har riktig Mac-adressering till dess Plats:  Och win-adress till Filnamn??

Hur fixar man till så att alla existerande bilder får rätt pekning? HJÄLP!
Finns det någon övergripande funktion för synkning av alla bilder till biblioteket: GenneyDB/media/ ?
//Lasse

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Sökvägar till bilder.
« Svar #1 skrivet: 2018-04-09, 17:43:02 PM »
Den första filen ligger inte i undermappen media under GenneyDB! Du måste ha alla mediafiler i denna mapp, och om du i de grundläggande inställningarna för programmet kryssat i att även undermappar ska ingå, kan du lägga upp en mappstruktur under media.
Hans Rosenlund

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-04-09, 18:43:39 PM »
Samtliga bilder i hela släktregistret ligger i /dropbox/GenneyDB/media/
Hos några personer hämtar den bilden därifrån och visar korrekt.
Hos andra personer är sökvägarna Y:\Dropbox\GenneyDB\MB_LB_Ancestry_180405_Photos\
Och då visas inte bilden. Jag behöver hjälp med att ändra denna felaktiga sökväg så att den blir /dropbox/GenneyDB/media/
Rutan är ibockad; Leta efter media i underkataloger.
//Lasse

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-04-09, 19:17:20 PM »
Vilken del av sökvägen Y:\Dropbox\GenneyDB\MB_LB_Ancestry_180405_Photos\P368.jpg är det som ligger i /dropbox/GenneyDB/Media?

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-04-09, 20:21:44 PM »
Oj! Jag missade en viktig information tidigare.
De bilder som inte visas har Filnamn och Sökväg adresserade till en GEDCOM-backup:
1.
Filnamn: Y:\Dropbox\GenneyDB\gedcom\MB_LB_Ancestry_180405_Photos\namn.jpg
Sökväg: Y:\Dropbox\GenneyDB\gedcom\MB_LB_Ancestry_180405_Photos\namn.jpg

2.
Så här ser det ut hos vissa personer. Man kan se bilden:
Filnamn: Y:\Dropbox\GenneyDB\gedcom\MB_LB_Ancestry_180405_Photos\namn.jpg
Plats: /Dropbox/GenneyDB/media/namn.jpg

Personerna i 1. och 2. är inlästa från samma GEDCOM-fil, samtidigt.
//Lasse

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-04-09, 20:26:52 PM »
Ytterligare info: Det finns ca 5000 personer och 384 bilder kopplade. Varav kanske 20 visad. Resten har pekning till bilden via \GenneyDB\gedcom\namn.jpg.
//Lasse

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #6 skrivet: 2018-04-09, 21:02:31 PM »
Vad är skillnad mellan Filnamn och Sökväg som du refererar till? Jag är inte Mac-expert, men något verkar inte stämma, eftersom det i ena fallet smyger sig in en /media/-mapp i den ena definitionen!
Hans Rosenlund

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-04-09, 21:08:58 PM »
Jag vet inte vad skillnaden är. Jag skriver bara av informationen som finns under bilden, den som visas och bildsymbolen (ett rött tvärstreck) under den som inte visas.
//Lasse

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-04-12, 22:55:12 PM »
Nu har jag använt en stund för att försöka förstå varför problem har uppstått enligt ovan.
Allt är självförvållat och beror på att jag experimenterat en hel del kring min fortsatta administration av släktforskningen, ex. v. export och import av olika GEDCOM från olika släktforskarprogram, m.m.

Jag har ca 5000 anor hos en webleverantör av släktforskningstjänster, som jag håller på att "landa" i min Mac.

Mina experiment har varit ett led i att förbereda avslut på webb-forskningen och att inleda jobbet med att rätta till felaktigheter hos ett stor antal anor från web-matchningar.

Det här var ett lämpligt tillfälle att testa och jämföra olika släktforskningsprogram inför kommande planerade projekt.

Jag har jämfört fem olika; Genney 2, Disgen, Holger, Heredis och Reunion.
Programmet som jag använt i dryga 10 år, MacFamilyTree, får ligga kvar på datorn, i ”vila”. Ett bra program, men det saknas planer för att införa DNA-registrering. 

Sammanfattning av tester och experiment i några punkter:
GENNEY2 motsvarar de krav jag ställde.
Jag anser att det är ett av de mest kompetenta programmen som för närvarande finns att tillgå.
G2 kommer att blir följeslagaren på min fortsatta forskningsväg!

Ett par funktioner tycker jag är outstanding; 
1. Att åtgärda dubbletter - en helt helt suverän funktion.
Dublettkontrollen har varit flitigt använd efter att ha läst in ett stort antal anor från webb-forskningen.

2. Kortkommandon. Det går snabbt att administrera och lägga in uppgifter när man tränat lite med dessa kommandon.

3. Kartfunktionen - också helt suverän. Underbar karta. Enkelt att lägga till orter, gårdar och annat genom att gå in på ex v Eniros karta. Leta upp platsen och kopiera in koordinaterna från Eniro till G2.

4. Inmatning av platser och editering nya platser, se p 3, i samband med inläggning av anor.

5. Ju mer jag jobbat med G2 ju snabbare sitter kortkommandon i fingrarna.

Ja, det finns fler finesser som överväldigar. Pedagogisk layout, som ger snabb överblick av olika trädkombinationer.
Jag har dock inte hunnit testa DNA-funktionen. Men det kommer.

Nu blir det som sagt tuta-ock-köra med Genney 2.

Micael! Tack för ypperlig support. Jag har ju utnyttjat dig ”off forum" ett antal gånger. Du har alltid ställt upp, nästan dygnet runt.

//Lasse 
//Lasse