Författare Ämne: Barnlösa  (läst 8209 gånger)

Sören

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Barnlösa
« skrivet: 2018-04-11, 20:42:44 PM »
Hur visar jag skillnaden i ett släktträd (i tex Genney) mellan ett par som inte fått några barn jämfört med att jag ännu inte hunnit leta vidare?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Barnlösa
« Svar #1 skrivet: 2018-04-12, 08:48:45 AM »
Det går nog att göra på lite olika sätt men det som ligger närmast i tanken är att du skapar en grupp som t.ex. heter "oforskade barnfamiljer" eller liknande och lägger till personer där du inte hunnit forska på barnen. Sen kommer du lätt åt personerna från personlista med grupper.

Det syns ju inte i trädstrukturen och där är det nog svårt att få någon indikation om det inte finns några barn angivna. Om barnen finns men inte är forskade på skulle du kunna ange trovärdigheten för barnen till annan än bevisad och då visas en streckad röd linje mellan barn och föräldrar.

[bifogad fil raderad av administratör]
« Senast ändrad: 2018-04-12, 08:56:48 AM av Administrator »

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-04-12, 09:59:19 AM »
Om man lägger till personer i gruppen "Oforskade barnfamiljer" kan man ju via personlista för grupper markera alla personer i gruppen och få dem färgkodade. Då syns de ju i alla fall temporärt i släktträdet.

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-04-12, 11:39:56 AM »
Det var smart, Eva!  :)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #4 skrivet: 2018-04-12, 12:22:30 PM »
Ja, verkligen smart! Nu blir det förstås ett styvt jobb att hitta alla som jag bara gjort en forskningsnotering om...  :)  Det går ju att söka ut personer med Anmärkning i Personlistan, men där finns mycket annat noterat i just det fältet hos mig.

När det gäller barnlösa par har jag skapat en egen familjehändelse, Inga barn med, som jag registrerar. Den kommer ju då också med som händelse i rapporter, vilket inte en grupptillhörighet gör – åtminstone inte på ett tydligt och begripligt sätt. Jag har också en egen personlig händelse, Ogift, som man ofta hittar i t ex Sveriges Dödbok (men som ju inte garanterar att personen inte har barn). Det går naturligtvis att parallellt skapa motsvarande grupper för effektiv sökning och hantering i registret.

Jo, grupper ska jag definitivt fundera vidare på att använda i flera sammanhang!
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-04-12, 12:51:15 PM »
Naturligtvis, tack Eva!

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-04-12, 13:20:59 PM »
Färgkodningen är en väldigt användbar funktion!

Jag tilldelar alla personer en forskningsstatus med hjälp av grupperna Oforskad ana, Pågående, Klar tillsvidare, Färdigforskad och Oforskat syskon.

För de som har status Klar tlllsvidare har jag dessutom börjat lägga till en Att göra-uppgift som jag kallar Forska vidare och där skriver jag kortfattat vad jag framöver vill kolla upp.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #7 skrivet: 2018-04-12, 14:24:46 PM »
Jag skriver oftast forskningsuppgifter i det fria textfältet Anmärkning, eftersom jag tycker Att göra tyvärr har en lite svår och krånglig layout. I Biografin går det inte att öppna ett eget fönster som man kan göra under Verktygsfliken. Kommentarfältet blir då väldigt trångt och svårläst. Fältet Uppgift skapar heller inte, som t ex Dödsorsak, någon förvalslista med typer (som Evas exempel Forska vidare), vilket betydligt hade ökat använd- och sökbarheten.
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-04-12, 15:50:16 PM »
Jag använder Anmärkning bara för kommentarer om redan gjord forskning och Forska vidare-uppgiften som "behållare" för framtida forskningsuppslag.

Tror att jag tidigare har framfört önskemål om att uppgifter ska kunna öppnas i eget fönster via Biografin och det vore ju bra. Men jag har också upptäckt att uppgiftens kommentarsfält utökas när man skriver in lite mer text, se bild. Och eftersom jag försöker hålla det väldigt kortfattat, tycker jag att det ändå fungerar bra som det är nu.

Sören

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-04-12, 19:53:55 PM »
Tack för alla uppslag! De ska jag anamma.
Försöker ni säga att det inte finns någon standard för släktträdslayout på samma sätt som det finns standard för hur man ritar ett hydraulschema med symboler? Här finns kanske en nisch att sätta en ny standard till världen. Borde inte information som ej gifta, barnlösa osv kunna ingå i trädet? Speciellt bra när det skrivs ut på papper.
Barnlösa kunde ju tex avslutats med ett litet vinkelrätt streck istället för en ny person. Ett inlägg i debatten ifrån en gröngöling...

Bosse

• Full Member
  • Antal inlägg: 222
  • Med Vänliga släktforskarhälsningar
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2018-04-14, 16:52:30 PM »
När jag tänkte följa Eva:s råd så finns det en hel massa "goja" i rutan som kommer när jag skall försöka på hennes idé.
Som verkar vara helt suverän.. Tack Eva.
Om ni tittar på min bif fil så tror jag att ni förstår.
Kan man bara markera all text om kopplingar hit och dit och radera? Det blir int så att alla personer försvinner? Det vill jag inte.
Bosse

Bo Nilsson

Genney 4.1b8
macOS Sequoia 15.6.1
MacBook Pro (13 tum, 2019).  250 GB HD

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2018-04-14, 17:35:22 PM »
Importer och avknoppningar skapar automatiskt grupper. Shift+klicka för att radera i bulk.

Bosse

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2018-04-14, 18:28:55 PM »
Så om jag haffade det rätt. Bara texten försvinner?
Är det likadant på ev. alla andra ställen som det finns sådan el. lika text?
Tack.
 Bosse
Bo Nilsson

Genney 4.1b8
macOS Sequoia 15.6.1
MacBook Pro (13 tum, 2019).  250 GB HD

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2018-04-14, 18:35:35 PM »
Det är befintliga grupper som visas i fönstret (Genney skapar automatiskt grupper t ex när man kopplar loss personer och vid gedcom-import). Det är bara grupperna som raderas. Personerna som är knutna till grupperna raderas inte.

Bosse

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2018-04-16, 22:42:38 PM »
Tack Eva för svaret. Det lugnade ner mig
Bosse
Bo Nilsson

Genney 4.1b8
macOS Sequoia 15.6.1