Författare Ämne: Hantering av adresser  (läst 2784 gånger)

Biveros

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Hantering av adresser
« skrivet: 2018-04-19, 08:15:53 AM »
hur hanterar ni adresser och platser?

I fältet för plats kopplat till olika händelser använder jag församlingen för att lättare kunna hitta likheter mellan personer och följa dem. Men hur hanterar man bäst namnet på torp och gårdar samt adresser? Finns en funktion som heter adress inne i händelserna som jag har fyllt i. Men ser inte att den informationen finns synlig någonstans och jag vill gärna ha det sökbart.

Det går ju såklart att lägga in som bosatt, men jag vill gärna hantera adressen även på övriga händelser så som födelse, vigsel och död.

Hur används textrutan för adress? Finns det funktioner för den i programmet?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Hantering av adresser
« Svar #1 skrivet: 2018-04-19, 11:05:42 AM »
Adressfältet är inte särskilt utvecklat och är inte tänkt som en förlängning av platsstrukturen. Torp och gårdar tycker jag absolut bör ligga under församling i platsregistret.

På vilket sätt behöver du använda församlingen för att hitta personer?

Biveros

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Hantering av adresser
« Svar #2 skrivet: 2018-04-19, 11:08:39 AM »
Jag använder församlingen på två sätt, ett för att kunna få en bra vy och förståelse (ser hellre församling i översikten än torpet). Sedan så plottas det ju ut i kartvyn, vilket är en funktion som jag använder en del. När jag skriver in torpet först så försvinner den möjligheten.

Hur lägger jag in torpet i platsbeskrivningen på det sättet som du nämner?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Hantering av adresser
« Svar #3 skrivet: 2018-04-19, 11:15:41 AM »
Du får lägga in torpet som en plats under församlingen i platsregistret eller om det först ligger en by under församlingen och sen gården, kanske en smaksak om man vill hålla nere längden. Sen kopplar du den platsen till händelsen.

Markera den församling som ska bli "förälder" till den plats du ska lägga till och välj Ny. Den nya platsen ärver sin förälders koordinater, vill du specificera noggrannare får du fylla i nya koordinater.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Hantering av adresser
« Svar #4 skrivet: 2018-04-19, 14:32:25 PM »
Kolla gärna min instruktionsvideo Källor och Platserhttp://hans.cecdesign.se/images/video/Genney_K%C3%A4llorPlatserMedia.html
Platserna kommer 4:27 minuter in i videon.
Hans Rosenlund

Biveros

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Hantering av adresser
« Svar #5 skrivet: 2018-04-19, 15:03:12 PM »
Tack Admin och Hans,

Men tyvärr så får jag det inte att bli riktigt bra. Om jag lägger till torpet Trumsta i Bälinge fs, lägger till det som födelseplats för en person, då står det främst Trumsta i alla vyerna istället för församlingen. Församlingen är ju mycket mer beskrivande och bättre när man ska visa sina resultat för andra.

Finns det något sätt att låsa så att det är församlingen som skrivs ut på personen, men torpet ligger kvar när man söker eller trycker sig in på personens biografi för att se mer ingående?

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Hantering av adresser
« Svar #6 skrivet: 2018-04-19, 15:17:46 PM »
Vad har du för inställning för hur platser visas? Det finns under Inställningar > Utseende > Plats. Om du väljer alternativet "Hela platsen" så visas ju både gård och församling i vyerna.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Hantering av adresser
« Svar #7 skrivet: 2018-04-19, 15:56:21 PM »
Ett förslag som kommit in via synpunkter är att den inskrivna platsen fram till och med församlingen skulle visas i personrutorna om man väljer att visa minsta plats. Jag kan hålla med om att det i de fall man inte har koll på området skulle kunna vara ett alternativ. Annars är det i nuläget, som Eva skriver, möjligt att visa hela platshierarkin.

Biveros

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Hantering av adresser
« Svar #8 skrivet: 2018-04-19, 15:59:43 PM »
Den lösningen har jag redan hittat, men det blir så långa textrader, framförallt när torpets namn är väldigt långt bara det. Det hade varit ypperligt om man hade fler alternativ för visningsläge och kunde välja att t.ex enbart visa församling.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Hantering av adresser
« Svar #9 skrivet: 2018-04-19, 16:15:01 PM »
Som jag nämnde men kanske minsta administrativa nivå då det inte är alla länder som använder församlingar.

Du har också möjligheten att med shift nedtryck föra musen över personrutan för att få mer information.