Författare Ämne: Tillfälliga platser i platsregistret  (läst 823 gånger)

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Tillfälliga platser i platsregistret
« skrivet: 2018-04-19, 13:15:18 PM »
Jag försöker utreda ett gäng dopfaddrar för att se om jag kan spåra ursprunget för en av mina anor. Jag började med papper och penna, men det blev snabbt ganska rörigt. Funderar därför på att använda Genney för att hålla rätt på alla uppgifter. Tanken är att använda en egen databas för att inte blanda ihop fadderutredningen med min verifierade släktforskning.

Ett krux är att jag tillfälligt behöver lägga upp nya platser, samtidigt som jag inte vill "stöka till" mitt platsregister. Kan jag temporärt lägga till dessa platser i en egen struktur på översta nivån i platsregistret? Eller får det några oönskade konsekvenser?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1818
    • Visa profil
SV: Tillfälliga platser i platsregistret
« Svar #1 skrivet: 2018-04-19, 16:11:39 PM »
Du kan skapa en egen hierarki men de platserna kommer inte att kunna formateras och kanske i ett senare skede blir struligt om du använda materialet i ditt vanliga register.

Ett bättre sätt tycker jag är att ha ett eget platsregister för det ändamålet. Du kan enkelt växla mellan de olika platsregistren genom att säkerhetskopiera och återställa dom.

Vill du börja med ett "rent" register kan du med lite handpåläggning byta mappen oplc under appdata till ett tomt platsregister som du hittar i Genneys programmapp. Då förstås efter att ha säkerhetskopierat ditt vanliga platsregister. Personligen har jag gjort en säkerhetskopia av ett rent platsregister som jag lätt kan byta till under testning.

Vid frågan, under inläsning, om att importera platserna väljer du att inte göra några ändringar. Återställ sen platsregistret till respektive släktregister.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-04-19, 18:06:31 PM »
Vad menas med att platserna inte kommer att kunna formateras?

Min tanke är nog att om det visar sig att faddrarna faktiskt är släktingar till mina anor så kommer jag att ta mig an dem på vanligt sätt, dvs källgranska alla uppgifter och lägga in dem i mitt "riktiga" släktregister. I samband med det kommer jag då också lägga upp platserna som vanligt under församlingar.

Jag är nog inte jättepigg på att "rådda" i programmappen för att växla mellan olika platsregister. Även om jag förstår hur man ska göra, ser jag att risken är för stor att jag sent en kväll gör saker i fel ordning och orsakar mig själv mer problem än nödvändig.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 696
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #3 skrivet: 2018-04-19, 18:38:42 PM »
Jag skulle definitivt lägga dopvittnena i det ordinarie registret. Jag skulle också skapa en grupp för dem, så att kan urskilja dem och ta bort de som eventuellt inte ska vara kvar. Att bygga på ditt reguljära platsregister med nya platser är väl egentligen inget problem? Det kan ju faktiskt vara bra för framtiden, en dag dyker det upp någon annan på just det torpet som du redan lagt in.

En annan aspekt är källhanteringen. Här finns ingen separat källdatabas. När man startar ett nytt register medföljer inga källor alls, och om man sedan importerar innehållet i ett annat register riskerar man en massa dubbletter.

Generellt har jag kommit fram till, att det (i nuvarande programversion) är fördelaktigt att jobba i sitt huvudregister i så stor utsträckning som möjligt!
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-04-19, 20:04:13 PM »
Nja, jag är ändå tveksam. Det handlar ju inte bara om att lägga till faddrarna. Det jag är ute efter är att bygga mindre släktträd för faddrar till fem barn, för att se om jag kan hitta kopplingar till en av mina anmödrar. Det handlar alltså om rätt många personer. Jag kommer att använda en hel del andrahandsuppgifter som jag inte kommer att källgranska, i alla fall inte i ett första skede.

Det innebär sannolikt att det kan bli en hel del personer som inte hör hemma i mitt släktträd, plus att det kommer att vara väldigt skiftande kvalitet på uppgifterna. Det är främsta anledningen till att jag inte vill ha det i mitt huvudregister (där jag är väldigt noga med kvaliteten). Jag kommer inte att lägga in källor under själva "utredningen", så det är inget problem.