Författare Ämne: Omvänd ordning på platser  (läst 4715 gånger)

evahas

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Omvänd ordning på platser
« skrivet: 2018-04-24, 12:03:08 PM »
Finns det någon funktion för att ändra ordningen på platser?
Har registrerat plats, församling, län.
Vill kunna få fram en lista i omvänd ordning dvs län, församling plats för att kunna planera besök på några av de platser där mina förfäder har bott.
När alla orter finns i platsregistret så kan man ju inte via platstolken byta. Provade Genney och då kunde jag byta eftersom jag inte lagt in ordentligt i platsregistret. Tyckte att Genney var en bra ersättning för Min Släkt som jag hittills har använt.
Är nöjd om registerutdraget för platser i excel placerar varje kommaseparerad del i egen kolumn.

Eva

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Omvänd ordning på platser
« Svar #1 skrivet: 2018-04-24, 12:35:38 PM »
Det du kan göra är att skriva ut en rapport > platser och välja urval. Där kan du sortera i omvänd ordning.
Se exempel med alla platser under Hjortsberga.

[bifogad fil raderad av administratör]

evahas

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-04-24, 13:08:40 PM »
Jag vill kunna få ett bra resultat med mer än en församling. Se medföljande exempel över Södermanland där det inte hålls ihop inom församlingen. Vill kunna se alla platser för tex församlingarna Överselö, Ytterselö, Strängnäs och Aspö i samlade per församling i samma rapport.  Väljer man omvänd ordning och markera alla så ser det likadant ut som om man inte hade valt urval.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-04-24, 18:22:04 PM »
En workaround som du kan göra är att välja rapporten platser > urval > omvänd ordning. Markera sedan alla platser du vill använda i fönstret för urval, kopiera med ctrl+C eller i Mac cmd+C och klistra in i en text-fil. Du får visserligen med ett "false" framför namnen men det kan du ta bort med sök och ersätt i en vanlig text-editor (se fil).

evahas

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-04-25, 10:33:22 AM »
Provat och det fungerade. Klistrade in i ett worddokument och fick varje plats på egen rad. Gick inte med sök och ersätt jobbade inte så hårt på det. Kunde däremot kopiera allt utom false kolumnen till annat dokument.