Författare Ämne: Dubletter igen  (läst 4304 gånger)

johanm75

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Dubletter igen
« skrivet: 2018-06-18, 09:25:53 AM »
Hej,

Håller på att lägga in min släktforskning i Genney och har påträffat flera dubletter där min släkts väg har korsats, någon kusin som gift sig med en annan kusin, en släktning som gifte sig med en avlidna makas syster, osv. Har sökt på forumet och fått lite information men ser att inläggen är några år så tänkte höra om det fungerar på samma sätt eller om det är skillnader? Hur är det enklast att göra så att jag inte förstör släktband på någon?

Vill ju inte göra något dumt även om jag har massa säkerhetsfiler :) Tack på förhand.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Dubletter igen
« Svar #1 skrivet: 2018-06-18, 17:00:29 PM »
Jag rekommenderar att titta på Hans Rosenlunds video här http://hans.cecdesign.se/slaktforskning/slaektforskarprogram/genney-video.

Och ta det lugnt och börja längst ut på grenarna.

johanm75

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-06-18, 19:31:28 PM »
Tackar för tipset. Vågade mig på ett försök efter videokollen. En dublett fixad och klar. Jämfört min lista och har 4 dubletter(som jag med säkerhet ser är dubletter) kvar varav 2 är ett och samma par. Olika kön borde väl ge en indikation på att det inte är samma person? :)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-06-19, 07:24:43 AM »
Ja om det inte är fel angivet kön men det borde väl framgå av relationer och övrig info.

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-06-19, 11:20:14 AM »
MVH
Fredric & Kerstin