Författare Ämne: Ooops-konstigheter  (läst 1022 gånger)

LiD

• Full Member
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Ooops-konstigheter
« skrivet: 2018-06-26, 13:08:37 PM »
Några konstigheter som jag råkat ut med Genney senaste halvåret.

Jag har två bärbara datorer som jag kör Genney på, en med Win10 och en med Win7. Jag har lagt min databas (hela Genney-mappen) på Google Drive för att kunna jobba smidigt och växla mellan datorerna.

1.
Helt plötsligt ändrar sig platsen för en händelse för en person från platsens namn till ett fyrsiffrigt nummer. Oops…

Det har hänt tre gånger under senaste halvåret och jag upptäcker det när jag kör Platstolken och det ligger siffror istället för namn först i Platstolkens lista. Det händer bara, utan att jag ens redigerat de personer som ändras.
Lösningen är att jag får gå tillbaks till källan och hitta den rätta platsen och mata in den manuellt igen.
Det här är anmält till supporten som undersökt det men inte lyckats upprepa felet.

2.
Jag har jobbat i den ena datorn (Win10) och har uppdaterat mitt träd och avslutar. Google Drive synkroniserar. Sen vid ett senare tillfälle använder jag den andra datorn (Win7) och öppnar Genney. Då upptäcker jag de ändringar jag gjort tidigare i Win10-datorn inte finns med i den databas som Win7-datorn nu öppnat. Ooops…

Detta trots att:
- Det här har fungerat som det ska under en längre tid utan problem, plötsligt händer det bara.
- Sökvägarna under Inställningar/Organisation i de båda datorerna är exakt likadana. De är dessutom inte ändrade.
- GoogleDrive har synkat mellan tillfällena. Åtminstone säger GoogleDrive att den har synkroniserat nyss och jag ser Genney-filer fladdra förbi i synk-listan.
- Win10-datorn öppnar databasen med ändringarna.

Nu har jag tillfälligt flyttat Genney-mappen lokalt på Win10-datorn och kör bara där tills jag rett ut vad som är problemet.

3.   
Jag körde in USA-trädet (som nyligen släpptes) i Platsregistret på Win10-datorn (registret lokalt på datorn). Det såg ju bra ut men efter en stund tänkte jag att jag knappast kommer att behöva alla countyn och städer eftersom jag egentligen inte har så många släktingar i USA. Så jag tog bort det inlagda USA-trädet.
Sen när jag körde Platstolken upptäckte jag en massa platser i Nevada i Platstolkens lista. Jag har väl inte lagt in några personer i Nevada, tänkte jag. När jag undersökte det närmare så visade det sig att en massa personer hade fått platser i några av sina händelser utbytta mot platser i Nevada. Oops…

Nevadaplatserna måste komma från den inladdade USA-filen och varför dom ersatts förstår jag naturligtvis inte. Det är inte några speciella händelser som drabbats utan det är olika händelser.

Nu får jag prova att ladda in en säkerhetskopia eller gedcom-fil för att se om det återställer platserna.

Som sagt, en del skumma grejer som gör mig lite orolig.

Dessutom har jag nu skapat en okopplad fiktiv person i mitt träd där jag i slutet av varje session skriver in något av vad jag ändrat så jag ska kunna kontrollera att båda datorerna kör mot aktuell databas (när jag får ordning på synkroniseringen mellan datorerna).

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
SV: Ooops-konstigheter
« Svar #1 skrivet: 2019-01-08, 22:04:15 PM »
Några konstigheter som jag råkat ut med Genney senaste halvåret.

Jag har två bärbara datorer som jag kör Genney på, en med Win10 och en med Win7. Jag har lagt min databas (hela Genney-mappen) på Google Drive för att kunna jobba smidigt och växla mellan datorerna.

1.
Helt plötsligt ändrar sig platsen för en händelse för en person från platsens namn till ett fyrsiffrigt nummer. Oops…

Det har hänt tre gånger under senaste halvåret och jag upptäcker det när jag kör Platstolken och det ligger siffror istället för namn först i Platstolkens lista. Det händer bara, utan att jag ens redigerat de personer som ändras.
Lösningen är att jag får gå tillbaks till källan och hitta den rätta platsen och mata in den manuellt igen.
Det här är anmält till supporten som undersökt det men inte lyckats upprepa felet.

Fick du något svar på detta? Har liknande symptom ibland och antar att det hänger ihop med olika platsregister i de olika datorerna.

John

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-01-09, 06:19:40 AM »
3.   
Jag körde in USA-trädet (som nyligen släpptes) i Platsregistret på Win10-datorn (registret lokalt på datorn). Det såg ju bra ut men efter en stund tänkte jag att jag knappast kommer att behöva alla countyn och städer eftersom jag egentligen inte har så många släktingar i USA. Så jag tog bort det inlagda USA-trädet.
Sen när jag körde Platstolken upptäckte jag en massa platser i Nevada i Platstolkens lista. Jag har väl inte lagt in några personer i Nevada, tänkte jag. När jag undersökte det närmare så visade det sig att en massa personer hade fått platser i några av sina händelser utbytta mot platser i Nevada. Oops…

Nevadaplatserna måste komma från den inladdade USA-filen och varför dom ersatts förstår jag naturligtvis inte. Det är inte några speciella händelser som drabbats utan det är olika händelser.

Nu får jag prova att ladda in en säkerhetskopia eller gedcom-fil för att se om det återställer platserna.

Som sagt, en del skumma grejer som gör mig lite orolig.

Dessutom har jag nu skapat en okopplad fiktiv person i mitt träd där jag i slutet av varje session skriver in något av vad jag ändrat så jag ska kunna kontrollera att båda datorerna kör mot aktuell databas (när jag får ordning på synkroniseringen mellan datorerna).

Exakt vad jag också råkat ut för, fast med Danmarksregistret.

LiD

• Full Member
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-01-09, 07:30:05 AM »
Under 1:a halvåret 2018 upptäckte supporten att jag hade en korrupt databas med en del konflikt-filer. Det berodde förmodligen på att jag hade slarvat med synkningen mot Google Drive och öppnat Genney från olika datorer utan att det blivit synkat ordentligt.
Jag fick backa lite och välja en databas ca  3 mån tillbaka och fick då en korrekt databas.

Efter det har jag inte haft problem med att platsnamnen bytts mot siffror. I och för sig tror jag att detta hände en gång innan databasen blev korrupt.
Nu kör jag dessutom inte mot Google Drive utan har databasen lokalt på en dator.

Problemet med platsregistret och USA-trädet har jag inte fått någon förklaring till och inte haft problem med eftersom jag aktat mej för att importera något sådant.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 807
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #4 skrivet: 2019-01-09, 10:00:08 AM »
Jag har importerat hela USA med framgång – vilket man inte hade förväntat sig i dessa Trump-tider ::)

Jag har tidigare testat importen i en beta-installation, men då fick jag två USA i Platsregistret. Jag rekommenderar att göra så här:
  • Radera USA från ditt eget Platsregister om du redan har det. Alla händelser med knytning till USA blev då ostrukturerade, men var kvar.
  • Importera USA-filen från Genneys web (OBS: Använd senaste versionen som inte innehåller länkar till flaggor för alla delstater, vilka skapar brutna länkar i Media-katalogen!)
  • Kör Platstolken. Jag hade ca 20 platser som inte kunde identifieras, då det antingen var små orter som inte fanns med i USA-importen, eller skillnader i stavning; t ex hade jag uteslutit County i flera  fall.

Om du har många referenser till USA kan det kanske vara bättre att först importera och sedan ta bort dubbletterna? Detta är jag osäker på, men i nya version 2.1 kan man ju göra en Systembackup först.

För mig har det i alla fall fungerat klanderfritt. Jag har också två datorer och har släktregistren på OneDrive. Det har varit lite konstigheter ibland, men inget allvarligt för Genneys del. Uppdatering av platsregistren verkar göras då man öppnar släktregistret på en annan dator. Dock hade det varit en stor fördel med platsregistret på samma enhet som släktregistren. Detta har redan diskuterats på olika platser här på Forum, och det verkar finnas en samsyn om detta. Kanske även Admin?
Hans Rosenlund