Författare Ämne: Födelseuppgifter försvinner  (läst 4688 gånger)

guggee

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
Födelseuppgifter försvinner
« skrivet: 2018-07-06, 14:56:33 PM »
Har problem med att födelseuppgifter försvinner om jag, från att ha lagt till en massa olika rader i Levnadsbana sedan går över till fliken Familj och ska lägga dit mor och far. Om jag då inte har sparat (vilket jag ofta inte gör i detta läge eftersom den då lämnar biografiavsnittet och återgår till trädstrukturen) säger den att jag inte har sparat, och frågar om jag vill göra det. Det svarar jag ja på, och då sparas all information från Levnadsbanan UTOM födelseuppgifterna som blankas ut.

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Födelseuppgifter försvinner
« Svar #1 skrivet: 2018-07-06, 16:14:22 PM »
Det låter som en bugg.

Men har du sett att du kan ha biografifönstret permanent öppet vid sidan av trädet? Har man liten skärm kanske det blir lite trångt, men då kan du ju spara utan att lämna fönstret.
Klippt ur relevant hjälpavsnitt: "Det ändrar du under Arkiv > Inställningar > Person där du även bestämmer om uppgifter som Referensnummer, Privat eller ändrad ska visas eller inte. Du kan alltid öppna Biografin i ett eget fönster med tangentkommandot F5."

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-07-06, 16:26:19 PM »
Jag vill inte att en hel generation ska bli osynlig, så därför har jag valt att inte ha biografin öppen jämt. Men jag vill ju inte att biografin ska stängas bara för att jag vill spara informationen. Spara och lämna är en sak, enbart spara en helt annan. Men framför allt vill jag att ALLT sparas, även födelseuppgifter.

Visst är det en bugg, och det är den som jag vill anmäla här!

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-07-06, 19:13:35 PM »
Låter underligt och ingenting som rapporterats tidigare. Går det att upprepa felet och kan du i detalj beskriva hur man isf gör för att upprepa det?

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-07-07, 10:19:18 AM »
Jadå, det händer varje gång jag gör på samma sätt:

1. För en ny person, skriv in Levnadsbana, inklusive födelseuppgifter
2. Gå över till fliken Familj
3. Klicka på fliken föräldrar och välj t ex Skapa ny far
4. Meddelande kommer att personen ändrats och det frågas om man vill spara. Klicka ja.
5. Skriv in fadern och klicka Spara. (Då kommer man tyvärr tillbaka till släktträdet, inte till biografin för barnet, vilket man hade önskat!)
6. Om man nu går in på den första personen är allt på levnadsbanan sparat, utom just födelseuppigifterna.

Samma sak händer om man ändrar något i födelseuppgifterna, och sedan går över till Familjefliken och där lägger till t ex en ny mor.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-07-07, 11:33:05 AM »
Det finns en bugg i samband med det du nämner men som handlar att komma vidare med att lägga till förälder på det sättet, särskilt för den fristående biografin. Däremot lyckas jag inte bli av med födelseuppgiften.

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-07-07, 11:50:52 AM »
Märkligt. För mig händer det varje gång! Jag använder Antavla - klassisk vy. Kanske olika i olika vyer?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-07-07, 12:38:50 PM »
Kan du bifoga en bild på hur det ser ut?

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-07-08, 10:40:09 AM »
Hej,

Jag gjorde det i mitt första inlägg, men här kommer det igen.