Författare Ämne: Tips på webhotell för webpublicering  (läst 6370 gånger)

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
Tips på webhotell för webpublicering
« skrivet: 2018-07-14, 11:36:49 AM »
Jag skulle gärna vilja få tips på några bra webhotell för att publicera mitt träd

Jag har aldrig använt något sådant förut

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Tips på webhotell för webpublicering
« Svar #1 skrivet: 2018-07-14, 12:16:48 PM »
Billigt och rätt väl beprövat är one.com som erbjuder en enkel hemsida för 20 kr/mån. Vid nyregistrering ingår registrering av eget domännamn och avgift första perioden, sedan tillkommer någon hundring per år.
Det finns många andra, ofta med låga avgifter första året.
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-07-14, 12:22:11 PM »
I nästa uppdatering (v2.1), som har börjat testas, kommer det finns möjlighet att publicera ett träd till internet direkt från Genney, kostnadsfritt med upp till 2 GB utrymme.

Man har då inget eget domännamn utan blir typ genneyweb.se/användare.
« Senast ändrad: 2018-07-14, 12:23:50 PM av Administrator »

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-07-14, 13:29:41 PM »
Superbra! Då kan man ju länka dit från egen hemsida, mail eller forum.
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-07-16, 22:39:28 PM »
Håller med Hans. Superbra!

KiAnKo

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-07-17, 12:18:46 PM »
Köp en domän på LOOPIA.
Köp sedan webhotell på MANUFROG (http://www.manufrog.com) som kostar ca 150kr/år.

Gå in i kontrollpanelen (CPANEL) och klicka på (installera) WEBTREES (http://www.webtrees.net/index.php/en/). Det installeras då ett program för att visa släktträd på 1 minut. Du slipper hålla på med PHP, MYSQL export av släktträd till HTML samt sedan FTP för att föra över till din server. Du behöver bara ladda upp en GEDCOM-fil. Sedan bestämmer du vad som ska visas publikt och vilka som kan logga in. Du kan sedan redigera direkt i webläsaren och ladda ner en ny GEDCOM-fil eller låsa möjligheten. Du kan ha flera olika släktträd uppe samtidigt. Programmet innehåller en massa olika träd...

Exempel:
http://baum.jehli.ch/webtrees

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-07-17, 19:34:10 PM »
MANUFROG verkar vara ett bra alternativ (förutom deras domänpriser!). Om deras one-click-install av WEBTREES funkar är det ett bra program för visning av släktträd. Och jag föredrar databaslösningen framför en massa statiska html-sidor.

Hoppas på att GENNEYWEB kan komma att utvecklas i den riktningen någon gång i framtiden ...
Hans Rosenlund

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-07-18, 10:05:47 AM »
Kan tillägga att det också för TNG, vilket jag själv använder (http://tng.cecdesign.se), finns webbhotell som fixar installationen. Ett sådant (rekommenderat av TNG) är https://www.simplyhosting.net/genealogyhosting men jag har ingen erfarenhet av det. TNG kostar en liten slant att använda.

Både TNG och WEBTREES har avancerade funktioner för att redigera databasen online. Det kan vara bra om man är flera som samarbetar om en släktgren, men det är mycket lättare att arbeta effektivt i lokala program, t ex Genney. Det är också stor risk att uppgifter går förlorade om man laddar ner data från dessa online-program. Därför behöver de flesta bara ett rent visningsprogram av en uppladdad GEDCOM-fil. Funktioner för sökning (namn, platser, fritext...), släktskap, foto- och källförteckning, kontaktformulär mm är önskvärt – något som finns i TNG och WEBTREES, men som Genneys enkla webbpublicering idag saknar. Genney vinner dock skönhetstävlingen med hästlängder! :)
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-07-18, 10:54:11 AM »
Genneyweb är i första hand till för att de med mindre avancerade kunskaper enkelt ska kunna få upp sitt träd på internet och tillgång till det i mobilen.

För de mer avancerade användarna finns som här nämnts olika alternativ och framtiden får utvisa om det skulle vara möjligt att göra en dynamisk variant. En webbapplikation är dock en ganska stor apparat.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-07-18, 11:43:22 AM »
Jajamän, det är vackert så! Och framtiden är oändlig ... ;)
Hans Rosenlund

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2018-07-19, 09:51:29 AM »
Jag använder mig av MANUFROG's webhotell, så tack för tipset med webtrees! Inga problem att installera (fick dock info om att webbservern använder en äldre PHP-version som inte längre understöds..får väl kolla med supporten).

Laddade in min GEDCOM 5.5 utan anmärkning (bilderna kom inte med, kanske pga att de ligger i molnet, men jag laddade in dem manuellt via FTP till ../media, vilket funkade sådär, dvs inte de bilder som låg i undermappar). Det går att ladda upp dessa filer separat via kontrollpanelen, vilket funkar (hamnar då direkt under media).

Man får en väldigt flexibel webbsida, men som Hans skriver, så vinner Genneywebben skönhetstävlingen!

Undrar hur det funkar om man vill uppdatera via GEDCOM, dvs ladda upp en uppdaterad från sitt lokala Genneyprogram?