Författare Ämne: Fönsteröppning vid dubbla skärmar  (läst 4839 gånger)

AH

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Fönsteröppning vid dubbla skärmar
« skrivet: 2018-07-18, 12:50:23 PM »
Jag använder dubbla skärmar: en laptopskärm samt en större extern skärm som är den jag normalt sett kör Genney på. Jag har PC, Windows 10, och laptopskärmen är den som räknas som första skärm och den större skärmen som andra. Jag använder som sagt den stora skärmen för Genney och programmet öppnas där utan problem när jag startar det (efter att jag dragit dit det första gången) men alla popup:er/dialoger/fönster som öppnas inuti Genney hamnar alltid på den lilla skärmen/skärm ett. Detta är självklart inte ett jätteproblem, men om det finns någon enkel fix i nuvarande version, alternativt skulle gå hyfsat lätt att fixa i en framtida version, så vore det tacksamt!

Lars-Anders

• Full Member
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
SV: Fönsteröppning vid dubbla skärmar
« Svar #1 skrivet: 2019-10-29, 11:06:56 AM »
Jag har samma irriterande "problem".

Finns det något status på att detta skulle kunna fixas?

ove

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-11-19, 15:28:17 PM »
De flesta pop upper kan man flytta till den andra skärmen, då kommer programmet ihåg var den skall visas till nästa gång.

Ett större problem med detta råkade jag ut för: Jag körde med Win10 och lapptop med stor skärm som var utökad, dv s webbrowser på lapptop och Genny på skärmen. Sedan ställde jag datorn i strömsparläge och tog med den till ett arkiv. Då fick jag inte fram Genny eftersom den visades på skärmen jag inte hade inkopplad längre!
Försökte alla varianter som omstart av datorn, ta bort propertyfiler mm. men inget hjälpte förrän jag kom hem och kopplade in min extra skärm.

Lars-Anders

• Full Member
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
« Svar #3 skrivet: 2019-11-19, 16:23:14 PM »
Detta är ett standardproblem i Win 10.

Lösningen är att när du inte ser fönstret, så
  • Markera ikonen i Aktivitetsfältet
  • Tryck ALT+SPACE
  • Nu dyker en liten(!) ruta upp någon stans på skärmen. Där kan du välja på bl a Maximera eller Flytta
  • Klicka på Flytta och använd piltangenterna för att flytta in det gömda fönstret in på skärmen. Vilket håll du ska flytta? Ja, det får du prova dig fram med.

Ingen snygg lösning av Microsoft, men så funkar det. Jag använder det ganska ofta.

Lars-Anders

• Full Member
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
« Svar #4 skrivet: 2019-11-19, 16:25:04 PM »
Ove skriver: "De flesta popupper kan man flytta till den andra skärmen, då kommer programmet ihåg var den skall visas till nästa gång"

Det stämmer inte helt. Inom samma dialog så stämmer den, men plötsligt ligger popupp-rutan i andra fönstret igen.

Farfar

• Full Member
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-11-20, 07:15:56 AM »
Tack för bra info.
Detta har jag saknat.