Författare Ämne: Arkitektur od  (läst 2958 gånger)

Kjell

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Arkitektur od
« skrivet: 2015-07-22, 18:29:56 PM »
Hej,

Läste en artikel i Diskulogen om ert program. Använder mac så det lät mycket intressant med ett program som skall fungera i flera miljöer.

Jag undrar lite om hur det är byggt. Vad är det för en databas? Är det byggt som en skiktad programvara? Är det gjort objektorienterat? Såg i något inlägg att det är gjort i php?

Skulle vara intressant att veta vem eller vilka som gjort det och om dessa är professionella inom området.

Försöker bara bilda mig en uppfattning om programmet kan vara något att satsa på för min del  :)

Kjell

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2030
    • Visa profil
SV: Arkitektur od
« Svar #1 skrivet: 2015-07-22, 18:44:08 PM »
Genny bygger på en relationsdatabas och Java och har ingenting med php att göra.

slager

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2015-07-24, 07:51:30 AM »
Kan databasen göras läsbar "utifrån", dynamiskt? Jag är intresserad av att kunna hämta inmatad information för att göra egna presentationer (jag programmerar själv).
« Senast ändrad: 2015-07-24, 07:54:51 AM av slager »

Kjell

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2015-07-25, 12:05:49 PM »
Tack för svar. Har några följdfrågor.

Ok, men hur är det strukturerat? Använder ni mvc eller annan skiktprincip? Är det objektorienterat? Jag är inte ute efter någon affärshemlighet utan vill bara försöka förstå vad som kan tänkas vara rimligt att önska om det inte finns med i första versionen.

Går det t.ex. att hantera en släktgren med allt sitt innehåll som om det vore ett separat släktträd bara genom att välja startpersonen? Avser inte att bara se grenen eller skriva ut den, det förutsätter jag går, utan jag skall kunna säga att denna grenen nu är släktträdet och när jag jobbar med det så t.ex. i alla listor som kan tänkas tas fram så fås bara sådant som har med den grenen att göra. Går det att skapa en gedcom-fil för en släktgren genom att välja startpersonen utan att för den skull behöva välja resten som skall vara med eller ange de som inte skall vara med?

Det står i beskrivningen "Flera öppna register samtidigt". Avses olika släktträd då eller går det att ha flera grenar i ett släktträd som visas separat? Hade varit utmärkt bl.a. för att samma person kan förekomma i olika grenar. Och tvärtomfrågan: om jag gör flera släktträd (register?), kan jag då hantera det som ett enda gemensamt släktträd om startpersonen är samma i de separata släktträden?

Intressant fråga slager.

Kjell

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2030
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2015-07-25, 16:37:06 PM »
"Går det att skapa en gedcom-fil för en släktgren genom att välja startpersonen utan att för den skull behöva välja resten som skall vara med eller ange de som inte skall vara med?"

Du kan använda sökfunktionen för att få fram de personer du vill exportera genom senaste sökresultat i export-fönstret.

"Avses olika släktträd då eller går det att ha flera grenar i ett släktträd som visas separat?"
Et register är samma sak som en databas, dvs. flera databaser öppna samtidigt.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 799
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #5 skrivet: 2015-07-26, 19:47:40 PM »
WOW!

Detta är verkligen lovande! Jag har länge letat efter en ersättare för MinSläkt (som slutat utvecklas), och detta blir SUVERÄNT - förutsatt att programmet blir buggfritt i sin grundversion. Gränssnittet är mycket snyggt och logiskt, och funktionerna många och genomtänkta. Naturligtvis kommer vi användare att önska en massa ytterligare, och jag hoppas att programmakaren håller modet uppe och gör bra prioriteringar.

Jag kommer att hålla ett öga på betaversionerna för att så snart det är möjligt föra över hela min databas på 15,000 personer till Genny. Det som då är viktigast är att så mycket som möjligt följer med i importen; platser, källor, bilder, länkade dokument, händelser (även egendefinierade) mm. En stor utmaning, men jag läser på annan plats här i forumet att det finns goda idéer. Bra gränssnitt mot MinSläkt tror jag är strategiskt rätt, då det nog är många MiS-användare som, liksom jag, är sugna på ett mera kompetent program med lika bra (bättre) gränssnitt.

Tack för ett bra initiativ - och lycka till med den fortsatta utvecklingen!
Vi hörs säkert...  :)
Hans Rosenlund