Författare Ämne: Platser blir fel efter byte av släktregister  (läst 3127 gånger)

Stefan C

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Platser blir fel efter byte av släktregister
« skrivet: 2018-08-06, 23:06:49 PM »
Jag har under lång tid jobbat med min svärfars släkt i Blekinge i ett separat släktregister. Den släkten finns mycket runt Tving och jag har där och i några andra församlingar lagt in byar som "underplatser".

Som omväxling valde jag att öppna och arbeta i släktregistret för min egen far ifrån Göteborgsområdet nu under sommaren och lade även då in lite nya "underplatser", främst i Västra Frölunda församling.

När jag ikväll åter öppnar svärfars register konstaterar jag att det blivit något fel på platsregistret på åtminstone en plats! "Guttamåla nr 23, Tving, Karlskrona, Blekinge län, Sverige" har blivit "Spikahult nr 52, Eringsboda, Ronneby, Blekinge län, Sverige"!
Det visar sig att det inte finns någon person på Guttamåla längre.
Jag har inte letat efter fler platser som inte stämmer, men tycker det mycket allvarligt att jag inte längre kan lita på att det står rätt platsangivelser på mina personer!

Vad kan jag göra åt detta???

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2480
    • Visa profil
SV: Platser blir fel efter byte av släktregister
« Svar #1 skrivet: 2018-08-07, 08:37:58 AM »
Har du använt någon molntjänst eller har du flyttat släktregistret mellan olika datorer?

Stefan C

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Platser blir fel efter byte av släktregister
« Svar #2 skrivet: 2018-08-07, 12:47:26 PM »
Jag sparar på OneDrive och har inte flyttat mellan olika datorer.

Stefan C

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Platser blir fel efter byte av släktregister
« Svar #3 skrivet: 2018-08-07, 13:55:55 PM »
Provade också precis att återställa från den senaste säkerhetskopian jag hade, men det hjälpte inte - fortfarande Spikahult där det borde vara Guttamåla...

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2480
    • Visa profil
SV: Platser blir fel efter byte av släktregister
« Svar #4 skrivet: 2018-08-07, 13:58:51 PM »
Har skickat ett pm.

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Platser blir fel efter byte av släktregister
« Svar #5 skrivet: 2018-08-15, 11:09:02 AM »
När jag ikväll åter öppnar svärfars register konstaterar jag att det blivit något fel på platsregistret på åtminstone en plats! "Guttamåla nr 23, Tving, Karlskrona, Blekinge län, Sverige" har blivit "Spikahult nr 52, Eringsboda, Ronneby, Blekinge län, Sverige"!
Det visar sig att det inte finns någon person på Guttamåla längre.
Jag har inte letat efter fler platser som inte stämmer, men tycker det mycket allvarligt att jag inte längre kan lita på att det står rätt platsangivelser på mina personer!

Vad kan jag göra åt detta???

Jag har precis samma problem men med en massa platser så jag kommer att vara tvungen att börja om från början med inläggningarna. Problemet verkar vara att Genney inte klarar av att arbeta mot molntjänster som Onedrive eller Google Drive.

Kanske dags att utfärda en varning till nya användare så att de inte ger sig på att jobba på det sättet?
//Anders

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Platser blir fel efter byte av släktregister
« Svar #6 skrivet: 2018-08-15, 12:48:53 PM »
Jobbar mot OneDrive men har aldrig upplevt detta problem...
Hans Rosenlund

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2480
    • Visa profil
SV: Platser blir fel efter byte av släktregister
« Svar #7 skrivet: 2018-08-15, 13:23:45 PM »
Efter kontakt med Stefan C pekar det mesta på att det i hans fall skett i samband med öppnande av ett släktregister och där valt fel när man får frågan att importera platser.

I fall där molntjänsten varit inblandad har det berott på att man inte varit noga med att synka ordentligt. Man kan då se i seg0-mappen för databasen att molntjänsten lagt till egna filer vilket kan göra databasen korrupt. Normalt heter filerna i seg0-mappen typ c7d0.dat och inte typ c7d0 (1).dat.

LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 235
    • Visa profil
SV: Platser blir fel efter byte av släktregister
« Svar #8 skrivet: 2018-08-15, 13:46:34 PM »
Efter kontakt med Stefan C pekar det mesta på att det i hans fall skett i samband med öppnande av ett släktregister och där valt fel när man får frågan att importera platser.

Jag har ännu inte förstått vad man ska svara här...

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2480
    • Visa profil
SV: Platser blir fel efter byte av släktregister
« Svar #9 skrivet: 2018-08-15, 14:11:35 PM »
Strukturerade platser är kopplade till händelser via sitt id och en strukturerad plats i en dator kan ha samma id som en annan strukturerad plats från en annan dator och då är det viktigt att man väljer rätt. Beskrivningen av valen är gjorda för att vara så tydliga som möjligt men uppenbarligen kan dom bli bättre, kom gärna med förslag.

De tre valen är:
Importera strukturerade platser (rekommenderas när du litar på registret och vill inkorporera den med din forskning)
Strukturerade platser som ingår i registret kommer att läggas till ditt platsregister.
Om man väljer det här valet kommer platserna i det släktregister man öppnar att läggas till i platsregistret och ev. konflikter mellan id att lösas så att de platser med samma id får olika id.

Importera inte strukturerade platser och ta bort kopplingar (rekommenderas när du vill inkorporera den med din forskning men inte få med platserna)
Tar bort kopplingar i registret till strukturerade platser som inte ingår i ditt platsregister.
Om man väljer det valet tas helt enkelt kopplingarna till egendefinierade platser bort från släktregistret och blir vanlig text.

Importera inte strukturerade platser och och spara kopplingar (rekommenderas när du inte vill inkorporera den med din forskning och bevara registret intakt)
Strukturerade platser som kommer från en annan dator kan då medföra att platsnamnen inte stämmer.
Om man väljer det här görs ingenting och kan vara användbart om man bara vill öppna ett annat register temporärt utan att ändra det. Men det är här det kan bli fel om registret innehåller platser med id-konflikter.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Platser blir fel efter byte av släktregister
« Svar #10 skrivet: 2018-08-17, 10:34:01 AM »
Detta är både svårbegripligt och mycket vanskligt att hantera. Jag hade länge svårt att förstå vad som menades med Importera; alltså i vilken riktning? Nu har jag det klart för mig att importen är till Platsregistret – inte släktregistret, men jag får alltid tänka efter.
  • Det första valet är det jag använt mest. Dock känns frågorna som kommer upp vid konflikter osäkra ; Slå samman, hoppa över ... Exakt vad händer i dessa val?
  • Valet att inte importera strukturerade platser och ta bort kopplingar är ännu svårare att greppa. Platserna blir ostrukturerade (men inte de som redan finns i Platsregistret!?). Här får man alltså fortsätta med att ta fram Platstolken och gå igenom registret för att få ordning. Det kan ju faktiskt vara en viss poäng, då man kan styra strukturen bättre än om man som i första alternativet skapar dubbletter på ett rätt okontrollerat sätt. Beror också på hur många ostrukturerade platser det blir.
  • Det tredje alternativet är det "farliga"! Här kan man lätt förstöra hela Platsregistret, vilket ju helt enkelt inte får hända. Jag hävdar, med en dåres envishet, att Platsregistret bör ligga i samma Genney-mapp som registren (db-mappen) m m – inte lokalt på varje dator! Då skulle den vid molnlösningar synkas tillsammans med släktregistren vid stängning av programmet, bara man är uppmärksam på att den processen får ta sin tid. Problem kan förstås uppstå om man importerar ett register från en annan forskare med ett annat strukturerat platsregister, men då är alternativ 2 plus Platstolken ett tänkbart val.

Sammanfattningsvis anser jag att Alternativ 3 är både farligt och onödigt, och snarast bör tas bort. Benämningarna på alternativen borde kunna göras tydligare, men jag har just nu inga förslag. Backup av Platsregistret bör rekommenderas i själva processen.
Hans Rosenlund

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2480
    • Visa profil
SV: Platser blir fel efter byte av släktregister
« Svar #11 skrivet: 2018-08-17, 11:27:23 AM »
Valen är egentligen två huvudval:
- importera de strukturerade platserna
- importera inte de strukturerade platserna

När man väljer att inte importera platserna så har man ytterligare två val:
- ta bort referenserna till de strukturerade platserna
- inte ta bort referenserna till de strukturerade platserna

Det kanske inte finns behov att inte spara referenserna, som Hans påpekar, vilket skulle underlätta valet?

En korrigering dock, man kan inte förstöra platsregistret genom att inte göra någon åtgärd som i punkt 3, däremot kan platserna för händelserna bli fel, vilket naturligtvis inte är bra.