Författare Ämne: Källhantering för personer  (läst 560 gånger)

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 272
    • Visa profil
Källhantering för personer
« skrivet: 2018-08-09, 12:44:50 PM »
Jag har lite bryderi kring källhantering. Jag har fått uppgifter via en annan släktforskare, som vi kan kalla Lisa Svensson. Uppgifterna kommer dels från Lisas hemsida, dels från en antavla som jag har fått av Lisa via e-post. Spontant skulle jag vilja säga att Lisa Svensson är källan. Men jag skulle vilja notera hennes kontaktuppgifter och hemsida och då vore det förmodligen bättre att lägga upp henne som Förvaringsplats (vilket jag måste erkänna tar emot lite …).

Källinformation som jag skulle vilja lägga in i Genney är:
Lisa Svenssons namn, e-post och adressen till hennes hemsida.
Hänvisning till en viss sida på Lisas hemsida och datum för när jag hämtade uppgifterna.
Hänvisning till en antavla som jag fick av Lisa via e-post och datum när jag fick den.

Någon som har en idé om hur jag kan/bör använda Genneys källhantering för det här specifika fallet?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1699
    • Visa profil
SV: Källhantering för personer
« Svar #1 skrivet: 2018-08-09, 15:47:20 PM »
Jag skulle skapa en källa som heter Lisa Svensson och förvaringsplats med adressen och e-posten. Vill du inte ha förvaringsplats kan du ju skriva in det som kommentar i källan.

I källhänvisningen skulle jag ange webbadressen som var i källan (även om den kan försvinna/ändras med tid) och antavlan skulle jag lägga som media. Det går också att spara webbsidan eller ta en dump på den och lägga till som media då webbsidor generellt har kort livslängd.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-08-09, 17:34:48 PM »
Tack för tips! Tror jag hoppar över Förvaringsplats och lägger kontaktuppgifterna i källans kommentar. Känns som en lagom ambitionsnivå. Och så lägger jag upp två källhänvisningar där jag lägger in webbsidan (pdf) resp antavlan som media.

(Upptäckte nu att man kan skriva ut webbsidor som pdf. Otroligt användbart! Inte minst med tanke på att hemsidor kan ändras eller försvinna.)

LiD

• Full Member
  • Antal inlägg: 153
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-08-09, 19:10:02 PM »
Det finns ett program WinHTTrack som kan ladda ner och spara en större struktur av en website (om man har plockat fler uppgifter). Man kan alltså i princip ladda ner ett helt släktträd.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-08-09, 20:19:31 PM »
Det finns ett program WinHTTrack som kan ladda ner och spara en större struktur av en website ...
Tack, det ska jag kolla.