Författare Ämne: Platser blir siffror  (läst 5242 gånger)

FredrikP

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Platser blir siffror
« skrivet: 2018-08-20, 13:04:39 PM »
Jag har nyligen gått över till Genney efter att ha använt Ancestry. Jobbet att migrera över allt och se till att det blivit rätt är så gott som klart, men det finns ett oroande problem som jag stött på ett par gånger nu. Det som hänt är att jag sitter i platstolken och ser till att alla platser har rätt format och så, och plötsligt ser jag att en plats som jag editerade tidigare nu har ändrats till att bara bestå av en rad siffror. Första gången bara rättade jag till det och gick vidare, men nu när det hänt igen så känns det inte riktigt bra att det plötsligt kan bli fel sådär. I det senaste fallet så var det "Ljusne, Ljusne, Gävleborgs län" som ändrades till "8132489". Är detta något som fler drabbats av? Är det ett känt problem som kommer att bli rättat snart?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Platser blir siffror
« Svar #1 skrivet: 2018-08-20, 13:36:03 PM »
Använder du molntjänst i samband med Genney?

FredrikP

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-08-20, 13:57:08 PM »
Ja, katalogerna för Genney ligger på Dropbox. Jag använder dock bara en dator för Genney, att det ligger där är bara för att se till att det automatiskt blir en backup som överlever en hårddiskkrash eller liknande.

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-08-20, 14:16:11 PM »
Jag har nyligen gått över till Genney efter att ha använt Ancestry. Jobbet att migrera över allt och se till att det blivit rätt är så gott som klart, men det finns ett oroande problem som jag stött på ett par gånger nu. Det som hänt är att jag sitter i platstolken och ser till att alla platser har rätt format och så, och plötsligt ser jag att en plats som jag editerade tidigare nu har ändrats till att bara bestå av en rad siffror. Första gången bara rättade jag till det och gick vidare, men nu när det hänt igen så känns det inte riktigt bra att det plötsligt kan bli fel sådär. I det senaste fallet så var det "Ljusne, Ljusne, Gävleborgs län" som ändrades till "8132489". Är detta något som fler drabbats av? Är det ett känt problem som kommer att bli rättat snart?

Jag har råkat ut för samma sak 2-3 gånger under våren...men mina siffror blev fyrsiffriga.

https://genny.se/forum/index.php?topic=781.msg3913#msg3913
« Senast ändrad: 2018-08-20, 14:18:06 PM av LiD »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-08-20, 14:20:39 PM »
Jag har skickat ett pm.

FredrikP

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-08-20, 15:26:31 PM »
Jag har skickat ett pm.
Till vem? Är det till mig så ser jag i alla fall inget...

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-08-20, 15:35:23 PM »
Jag har skickat till den adress du angett här på forumet.

FredrikP

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-08-20, 15:51:29 PM »
Aha, trodde du menade PM här på forumet :) Såg mailet nu.

AndJoh

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-08-20, 16:35:18 PM »
Detta har hänt mig också. Kan adm dela informationen?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-08-20, 17:13:01 PM »
I fallet LiD handlade om en korrupt databas pga. molntjänst och FredrikP har redan återställt felet så det går inte att felsöka. Jag rekommenderar att du tar ditt ärende via Genneys mejl.