Författare Ämne: Platstolk vid konvertering från Holger  (läst 9954 gånger)

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
Platstolk vid konvertering från Holger
« skrivet: 2018-08-25, 21:35:00 PM »
Jag har precis gått över från att använda Genney istället för Holger 8. Efter lite testande gick jag in i platstolken för att se hur mina platser överförts. Ser att det är ca 1500 platser som behöver konverteras. Måste jag gå in och göra detta manuellt en i taget, eller fick det något smart sätt att välja att ex. alla grönflaggade (nästan OK) skall användas? Tacksam för tips. :)

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Platstolk vid konvertering från Holger
« Svar #1 skrivet: 2018-08-25, 21:55:24 PM »
Får jag föreslå att du studerar Hans filmer som finns här http://hans.cecdesign.se/slaktforskning/slaektforskarprogram/genney-video och speciellt den som handlar om platstolken en bit ner på sidan.

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-08-25, 22:00:47 PM »
Det har jag redan gjort, men jag tyckte inte jag fick svar på det jag undrade över. Efter att kollat på filmerna så har jag börjat konvertera platser. Men när det är jättemånga platser så funderar man gärna på genvägar.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2018-08-25, 23:48:09 PM »
Hur ser dina platser ut? Det verkar vara något generellt problem att tolka dem, eftersom det är så många. Kanske är länstillhörigheten inte rätt formaterad? I så fall kan det vara en bra idé att manuellt redigera GEDCOM-filen, eller att ändra formatet i Holger före export. Om du kan skicka en skärmdump kan vi nog hjälpa dit här på Forum, annars kan supporten säkert fixa det.
Hans Rosenlund

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-08-26, 06:33:00 AM »
Hej Hans!
Listan är lång, men här kommer en skärmdump på slutet av listan som ett exempel. Många poster i min databas är skapade i Holger redan när den bara fanns som dos-program. Det fanns inget fält för länstillhörighet. . Det var först efter mitt första inskickande till DISBYT som jag insåg att jag borde skriva in länstillhörighet som ex. /N efter en socken i Halland. Ja det är nog rörigt så att platstolken får problem. Vilket är det bästa sättet att korrigera detta?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-08-26, 07:45:18 AM »
Jag skulle göra följande:
  • Säkerhetskopiera släktregister och platsregister.
  • Gå igenom alla platser och ge dom konsekvent platsnamn med län, Genney accepterar länsbokstav men antingen med enbart bokstav eller med parenteser runt, t.ex. Glava, Värmlands län eller Glava, S eller Glava (S). Du har t.ex. tre olika beteckningar för Östavall och en korrekt struktur är Östavall, Haverö, Ånge, Västernorrlands län.
    Om du dubbelklickar på namnet i platstolken går det att redigera och alla händelser som har platsnamnet ändras med redigeringen. Om du redigerar de tre varianterna och klistrar in Östavall, Haverö, Ånge, Västernorrlands län kommer alla Östavall att ha samma namn och är efter uppdatering ett och samma. Man ser att platstolken lyckas hitta rätt i två fall av Östavall.
  • Uppdatera listan och Östavall ska bara finnas på ett ställe (du kan göra fler platser innan du uppdaterar)
  • Lägg sen till Östavall till platsregistret antingen manuellt eller om det går att söka vilket gick i det här fallet när jag provade, se bild.
Gör sen likadant med resten  :)
Du kan ju göra lite då och då och när du har fått in snitsen är det nog överkomligt arbete.
« Senast ändrad: 2018-08-26, 07:49:01 AM av Administrator »

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-08-26, 08:32:46 AM »
Tack för hjälpen. Jag har en följdfråga. Är det bara de gråmarkerade orterna som jag kan redigera på det viset? De 3 Östavallplatserna är grönflaggade och de går inte att dubbelklicka på för att redigera. Det händer inget när jag dubbelklickar.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-08-26, 08:59:59 AM »
Ja dom gröna går inte att redigera. Uppdatera listan, redigera så mycket du vill/orkar ändra, uppdatera sen igen och sen kan du köra auto och/eller söka/välj för platser som inte finns i platsregistret.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-08-26, 09:42:42 AM »
De gröna flaggorna kan du snabbt konvertera till strukturerade platser. Markera och använd knapparna överst, alternativt (snabbare) högerklicka på platsen och välj åtgärd.

T ex Östavall i ditt exempel:
På de två första raderna kan du nog helt enkelt bara klicka Konvertera. Orten Östavall skapas då under Haverö församling i ditt Platsregister.
Den tredje har fått fel ordningsföljd i hierarkin, och Platstolken tror att Östavall Ånge kommun /Y är en ny ort i Haverö församling. Här bör du istället klicka Välj och i Platsregistret välja Östavall i Haverö som du nyss skapat.

För orter som du inte hittar direkt i Platsregistret är det bättre att använda Sök, som Admin visat i sitt exempel. I sista hand får du skapa en ny plats i strukturen.

Det ser ut som Genney lyckats tolka de flesta län som du t ex markerat /Y, så det är nog onödigt att gå tillbaka till GEDCOM och byta ut alla typ /Y mot Y eller (Y). Om du ändå gör det, lär de direkt falla på plats i Platsregistret. VARNING för att rakt av ersätta alla /Y i GEDCOM-filen, eftersom alla efternamn (som per definition omges av snedstreck, t ex /Ysberg/) som börjar med Y påverkas!
Hans Rosenlund

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-08-26, 09:55:32 AM »
Tack alla! Jag får tugga en liten bit i taget så att jag får ordning på platserna.  :)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2018-08-26, 10:00:09 AM »
Det går ju att ersätta text i platsnamn vilket skulle snabba upp det hela.
I verktygsmenyn välj Ersätt > Ersätt text > Sök i platser.
T.ex:
Sök efter: " /X" (citattecknen är för att visa att mellanslaget före ska tas med och ska inte skrivas in)
Ersätt med: ", X" eller " (X)"
Kryssa i att matcha versaler och gemener och att endast söka hela ord.
« Senast ändrad: 2018-08-26, 10:01:53 AM av Administrator »

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2018-08-26, 10:28:26 AM »
Citera
I verktygsmenyn välj Ersätt > Ersätt text > Sök i platser.

Bra förslag! Mycket säkrare än att gå in i GEDCOM-filen. Men man måste ändå vara säker på sin sak, eftersom funktionen ersätter alla förekomster på ett bräde!? Och eftersom Platsregistret är gemensamt för flera arkiv är det klokt att säkerhetskopiera detta innan man går vidare!

Om man bara vill söka (utan att ersätta), så finns den utmärkta Sök-rutan uppe till höger i menyfältet. Där kan man söka på Personer, Familjer, Faktauppgifter, Källhänvisningar, Källor och Media (men inte Platser). Men då platsangivelserna ingår i händelser hittar man ändå förekomsterna i en sådan sökning.
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2018-08-26, 10:44:20 AM »
Citera
Men man måste ändå vara säker på sin sak, eftersom funktionen ersätter alla förekomster på ett bräde!?

Så sant, men i det här fallet borde det vara tämligen riskfritt då förekomsten i platsnamnen av " /X" bara finns som länsbeteckning.

Gör man en säkerhetskopia innan så ser man också ändringarna i platstolken efteråt och har det blivit tokigt nånstans kan man gå tillbaka.
« Senast ändrad: 2018-08-26, 10:58:21 AM av Administrator »

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2018-08-26, 10:58:11 AM »
Går det inte att fixa så att Genney känner igen och automatiskt konverterar platser med länsbeteckningar typ /X? Formatet används ju inte så sällan, och en lägre tröskel för importen borde resultera i flera användare!  ;)
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2018-08-26, 11:00:52 AM »
Jo det är klart, jag har själv inte sett systemet i någon större utsträckning tidigare.

Finns det fler "vanliga" varianter?