Författare Ämne: Marknadsföring  (läst 11011 gånger)

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
Marknadsföring
« skrivet: 2015-08-20, 11:33:32 AM »
Jag har redan från första stund blivit förtjust i programmet. Denna åsikt delas av flera.

Här en recension:
http://ringman.se/slaktforskningsprogrammet-genny/

DISGEN2015 (kan undra när) och MinSläkt kommer med nya versioner. Åtminstone DIS kommer på kommande släktforskarmöte att presentera vad man har på gång.

Det gäller väl att slå på trumman även för Genny! Facebook-grupp som komplement till detta Forum, Videopresentationer på YouTube, bygga ut webbsidan med företagspresentation mm.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Marknadsföring
« Svar #1 skrivet: 2015-08-20, 16:30:45 PM »
Håller med och det ska komma och det arbetas med hemsidan men tiden räcker inte till allt. Linux är ju t.ex. eftersatt.
Genny kommer att fortsätta utvecklas och planen är att komma med en ny version med ett till två års mellanrum.
Förslag till nya och förbättrade funktioner välkomnas för framtida version. Dock är det inte läge att implementera nya funktioner för version 1.
Däremot kommer det som en uppdatering till version 1 ett verktyg för att skapa egna registerutdrag.

Alsterolle

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2015-08-20, 17:26:15 PM »
Inser att arbetsbördan stor. Men visserligen tror jag LINUX-folket - även om det torde vara få släktforskare med det operativet - blir glada, men marknaden ligger nog primärt på Windows och sekundärt Mac. Och med rätt marknadsföring tror jag många användare av MinSläkt kommer över!
Att i nuläget lägga krut på LINUX-utveckling tror jag strategiskt är mindre bra.
Vad tror ni andra betatestare?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2015-08-20, 18:12:38 PM »
Linux var mer ett exempel på något som behöver åtgärdas (det är ju utlovat). Enl. statistik på besökare på hemsidan kan jag upplysa om att Linux-användare är ca 5% och Mac-användare något fler.
Tanken är naturligtvis att lösa allt men ordningen kan diskuteras.

Birgitta

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2015-08-21, 13:22:41 PM »
Blir det någon Genny-PR på släktforskardagarna nästa helg?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2015-08-21, 13:40:57 PM »
Nej, tyvärr.

Jan-Olof

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2015-08-23, 01:45:03 AM »
Jodå, alsterolle, visst finns det Linux-användare. De flesta som släktforskar kör, så vitt jag vet, Disgen men en del använder MinSläkt eller Gramps. Själv har jag aldrig haft Windows i någon av mina datorer - har helt enkelt inte sett något behov  ;D

Att 5% av besökarna använder Linux utan att det egentligen har gjorts någon reklam för den kommande linuxversionen av Genny är faktiskt ett riktigt bra resultat, tycker jag.

Alsterolle

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2015-08-23, 09:33:57 AM »
Jan-Olof - jag försöker se på det hela ur en kommersiell synpunkt. Utan viss volym så kanske inte ekonomin klarar av att utveckla för olika plattformar (även om användningen av Java underlättar). Eller för den delen fortsätta att utveckla programmet enligt de många tips/synpunkter som vi testare kommit med.

UNIX-användare - även om de är få bland släktforskare - är liksom jag nyfiken på nyheter och kanske just därför märks bland detta forums deltagare. Google statistics kanske kan användas för att få statistik på de som besöker genny.se !

Förutom att få nya släktforskare att nappa så gäller det att vinna över användare från andra program. Och i dagsläget leder nog MinSläkt före DISGEN. Detta borde "gynna Genny" som har hämtat idéer från MinSläkt.

Utvecklingen av Disgen 2015 har jag inte sett mycket av. Programmet skulle vara klart Släktforskarmötet i Nyköping men nu sägs att man skall informera om "hur långt man kommit med programmet".

Jag ser stor potential i Genny och även om jag kanske fortsätter använda Legacy som huvudprogram, så kan Genny vara det program jag rekommenderar för de nya släktforskare jag har i mina kurser. Hittills har MinSläkt - enligt min åsikt - varit No 1.

Nu inväntar jag - liksom många med mig - med spänning vad som händer när betan avslutas.

Jan-Olof

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2015-08-24, 00:53:59 AM »
Om man kodar smart, vilket jag förutsätter att våra utvecklare gör, så behöver merkostnaden för olika plattformar inte bli så stor. Att koda programmet i Java är ett sätt - om man väljer något annat språk så använder man bara ett lämpligt ramverk, t.ex. wxWidgets (wxwidgets.org). Då kan man ju använda samma källkod istället för att, som förr, behöva ändra kanske 10.000-tals rader.