Författare Ämne: Visning av referens i Personlistor  (läst 2053 gånger)

Gustaf

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Visning av referens i Personlistor
« skrivet: 2018-09-21, 16:45:50 PM »
Har kört Min släkt i många år och har varit nöjd.
Har dock provat Genney nu ett ta tag och hittat en mängd fördelar.
En stor brist är dock att Referens INTE kommer med i Personlistan ELLER i de grafiska släktträden.

Alla mina anfäder är, i Referens, numrerade 1:2, 1:2 för första generationen , 2:1, 2:2, för andra osv.
När man såg referensen i listan eller i grafiska översikten hade man direkt info om det var en anfader, eller inte.
Som det är nu måste man titta på Biografin.

Dessutom "lurades" jag lite och la in (dsb)=Dog som barn, (du)= Dog ung, (og bl)= Ogift barnlös osv i fältet Referens och såg då direkt, både i listan och översikten, vilka personer som var, så att säga, "färdigforskade"....
Sparade ganska mycket tid.

Finns det någon inställning för att få med Referens i listan och i översikten eller går det bra att önska sig den möjligheten?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2885
    • Visa profil
SV: Visning av referens i Personlistor
« Svar #1 skrivet: 2018-09-21, 17:37:30 PM »
Det finns ingen inställning i nuläget där referensnumret kommer med i personlistorna men det är fler som använt min MiS och önskat det, vi får se vad som är möjligt framöver.

Har du skapat en proband (startperson) får alla anor en blå prick i personrutorna och även i personlistorna och i statusraden visas släktskapet för den markerade personen vilket kanske täcker en del av dina behov. Det går också att hovra över personrutorna med shift nedtryck vilket ger tillgång till referensnumret.