Författare Ämne: Koppla ihop släktträd  (läst 4479 gånger)

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Koppla ihop släktträd
« skrivet: 2018-09-30, 17:23:18 PM »
Hej!

Jag undrar om det finns någon "dummy"-instruktion på hur man kopplar ihop två släktträd. Jag har, tvärtemot vad som rekommenderats, arbetat med olika släktträd för olika anor. För mig har det blivit mer översiktligt då. Nu vill jag slå ihop två släktträd, men jag är faktiskt ängslig för att göra fel och sabba det jag gjort tidigare.

Det kommer att bli några dubbletter. Om det finns olika händelser för dessa personer i de olika släktträden, kommer dessa att slås ihop då?

Sedan undrar jag var jag gör urval på hur många personer jag vill ha med i gedcom.filen i det sammansatta släktträdet.

Tacksam för hjälp.

LisBeth

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Koppla ihop släktträd
« Svar #1 skrivet: 2018-10-01, 08:58:58 AM »
För att slå ihop två träd importerar du helt enkelt en gedcom-fil från det ena trädet till det register du vill slå ihop det med.

Eventuella dubbletter sorteras inte bort vid gedcom-import, det får du göra manuellt med dubblett-verktyget.

Urvalet gör du vid exporten av gedcom-filen.

Jag rekommenderar att du skapar varsin gedcom-fil från de olika träden och skapar ett nytt register och importerar bägge filerna dit. Då kan du i lugn och ro kontrollera innehållet och hantera dubbletter samtidigt som du har de bägge träden intakta.

Fammo

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-10-02, 12:34:56 PM »
Tack för svaret. Nu känns det säkrare att slå ihop träden. :)

Fammo

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-10-05, 17:43:21 PM »
Jag har lyckats importera gedcom-filerna till ett släktträd. Men, hur arbetar man med dubletterna?Jag klickar på verktyget dubletter och får fram personer. Några är dubletter, andra inte. När jag sammanfogar en person så får jag ju inte något klartecken på att så har skett? Bägge personerna finns kvar.

Sedan är det ju personer som inte är dubbletter. Hittar ingen "knapp" eller liknande för att meddela systemet att det rör sig om två olika personer.

Fnns det instruktion på detta, exakt hur man gör? Återigen viktigt att inte information försvinner. Jag klarar att lägga in nya platser med exakta koordinater i platsregistret, men detta förstår jag mig inte på.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-10-06, 08:32:05 AM »
Hans Rosenlunds utmärkta video går igenom hur du går tillväga här http://hans.cecdesign.se/images/video/Genney_Dubbletter.html.