Författare Ämne: ....få in platser i Platsregistret  (läst 7442 gånger)

Lazzeman

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
....få in platser i Platsregistret
« skrivet: 2015-07-24, 08:21:11 AM »
I Min Släkt har jag en hel del olika platser/orter för händelser. När jag gör en GEDCOM-import till Genny så hamnar inte alla dessa orter i Platsregistret automatiskt.

Betyder det att jag måste registrera varje ort manuellt i Platsregistret och sen byta ut min Min Släkt-ort en och en för varje händelse i alla Biografier till den nya platsen i Platsregistret? Låter som ett digert jobb...

Eller finns det någon annan metod?

[bifogad fil raderad av administratör]

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: ....få in platser i Platsregistret
« Svar #1 skrivet: 2015-07-24, 10:17:22 AM »
Det är någon form av konverteringsverktyg under arbete men det är ganska knepigt då det kan variera ganska mycket hur en plats är inskriven och det finns många platser med likadana namn som kan förväxlas.

Lazzeman

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2015-07-24, 20:30:36 PM »
Jo jag förstår att det är lite komplicerat att få konvertering att fungera.

Ett sätt att få samma ortsnamn som Genny använder kan vara att göra en Sök& ersätt i GEDCOM-filen från Min Släkt och därmed få "rätt" ortsnamn i alla händelserna för alla Biografier.

Sen är frågan hur man får in orterna i platsregistret och kopplade till händelserna (kursiva).
Kanske får man lägga in varje ort manuellt i Platsregistret. Frågan är om det då automatiskt blir en koppling mellan händelsen och platsregistret eller om man fortfarande måste koppla varje händelse manuellt?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2015-07-25, 16:26:58 PM »
Tanken nu är att man har en funktion som går igenom alla platser och listar dom parallellt med platserna i platsregistret och att användaren godkänner matchningarna. Exakta matchningar är för-ikryssade och resten är inte ikryssade och man får välja själv.
Man kan tänka sig varianter där Genny sköter allt men då tror det är omöjligt att undvika fel.