Författare Ämne: Platsregister  (läst 1220 gånger)

John

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Platsregister
« skrivet: 2018-10-28, 20:18:49 PM »
Skulle lägga till en födelse för en person. Personen var född i Danmark. Jag importerade då Danmarksregistret, som jag hämtat härifrån. Direkt när jag importerat det ångrade jag mig - tänkte att det är bättre att bara lägga till Köpenhamn eftersom det kändes onödigt med alla danska orter. Utan att lägga till något från det danska platsregistret beslöt jag att radera det direkt igen. Vad som då hände är inte okej - flera händelser i min befintliga databas ändrade redan inlagda orter i vissa händelser till danska orter. Hur kan det bli så? Det värsta är att jag får gå igenom alla de felaktiga posterna och eftersom det inte finns källor till alla får man ju börja om från början......lagom roligt.
Visst jag kan ju återskapa från en äldre backup men det är ju inte aktuellt när jag spenderat hela dagen idag med att mata in diverse andra uppgifter.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 807
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Platsregister
« Svar #1 skrivet: 2018-10-29, 09:02:54 AM »
Jag vill mana till stor försiktighet om man importerar platsregister! Jag har testat USA, där jag redan har vissa platser och händelser inlagda. Vid import av registret som jag laddat ner från Genneys hemsida fick jag först två USA! Det visade sig att Förkortningarna (ett fält i platsredigeringen) var olika; jag hade satt USA medan xml-filen hade US (landskoderna finns i Hjälpen). Koordinaterna skilde sig också marginellt. Problemet fortplantar sig även lägre ner i hierarkin, t ex delstaterna. Först när dessa parametrar är identiska görs sammanslagning av platserna (om man väljer det alternativet vid importen). Problemet är rapporterat, så jag tror att vi får en lösning som är mera stabil och transparent i nästa version.

John: Det är nog inte så enkelt som att återställa en backup av registret. Platsdatabasen ligger nämligen separat, och om du inte säkerhetskopierat detta så är du tyvärr inte hjälpt! Om man jobbar med två datorer måste man dessutom hålla Platsdatabasen synkad mellan dessa, eftersom de ligger lokalt i varje dator – inte i Genney-mappen, vilken kan ligga i molnet. Detta har diskuterats på annan plats i Forum.
Hans Rosenlund

John

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-10-29, 09:13:32 AM »
Nä, from nu så blir det manuella tillägg i platsregistret när det gäller utländska orter.
Men det förändrar inte det faktumet att det ändrade vissa av mina inmatningar - det är en bugg i programvaran. Oavsett hur ett importerat platsregister ser ut borde inte befintliga platser ändras.
Som tur var handlade det bara om ett 50-tal platser, och dom kunde jag hämta från mitt web-publicerade träd.

LiD

• Full Member
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-10-29, 16:58:27 PM »
Skulle lägga till en födelse för en person. Personen var född i Danmark. Jag importerade då Danmarksregistret, som jag hämtat härifrån. Direkt när jag importerat det ångrade jag mig - tänkte att det är bättre att bara lägga till Köpenhamn eftersom det kändes onödigt med alla danska orter. Utan att lägga till något från det danska platsregistret beslöt jag att radera det direkt igen. Vad som då hände är inte okej - flera händelser i min befintliga databas ändrade redan inlagda orter i vissa händelser till danska orter. Hur kan det bli så? Det värsta är att jag får gå igenom alla de felaktiga posterna och eftersom det inte finns källor till alla får man ju börja om från början......lagom roligt.
Visst jag kan ju återskapa från en äldre backup men det är ju inte aktuellt när jag spenderat hela dagen idag med att mata in diverse andra uppgifter.

Åkte dit på precis samma sak när jag importerade ett USA-register

https://genny.se/forum/index.php?topic=781.msg3913#msg3913
« Senast ändrad: 2018-10-29, 17:08:14 PM av LiD »

John

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-10-29, 19:19:34 PM »
Bra du nämner det. Jag har också importerat USA men det har jag inte raderat. Kommer/vågar nog inte att göra det heller.
Det jag lade märke till var att det var nog bara "småorter" jag själv lagt till i registret som ändrades. Men inte alla poster, även om det var samma ort....konstigt!
« Senast ändrad: 2018-10-29, 19:22:36 PM av John »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2073
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-10-31, 17:32:47 PM »
John, har försökt återskapa felet men inte lyckats. Gjorde du det du skriver i en följd och/eller något annat du gjort som skulle kunna påverka?

John

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-11-01, 09:15:51 AM »
Ja, vad jag kommer ihåg. Men, som jag också skrev, det vara bara orter som jag själv lagt in i det svenska registret som ändrades. Men det var inte konsekvent där heller utan det kunde vara en del personer som behöll rätt ort och vissa ändrades till en dansk - även om det var samma by.
 Tex lade jag till byn Hålarp under Grevie/Båstad/Kristianstads län där det var många som ändrades (om det spelar någon roll)