Författare Ämne: Att skriva en biografi  (läst 3039 gånger)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
Att skriva en biografi
« skrivet: 2018-12-19, 19:53:52 PM »
Hej,

Jag är relativt ny på släktforskning och efter en rekommendation från en vän använder jag Genney för mitt "släktträd"
Jag ser att många skriver biografier om vissa av sina anor, familjer, gårdar och samhällen.

Jag ser ingen sådan funktion i Genney (eller har jag bara missat den?) så jag undrar hur ni går tillväga för att skriva ned biografier och sedan få med dom i släkthistorian.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Att skriva en biografi
« Svar #1 skrivet: 2018-12-19, 23:26:15 PM »
För de flesta av mina anor – allra helst längre bakåt i tiden – räcker biografin i Genney gott och väl, tycker jag. Genom att använda Personanteckningar och noteringar för faktauppgifter kan man få till levnadsbeskrivningar som i alla fall jag är nöjd med. Se två bifogade exempel.

Jag har inte ambitionen att skriva någon släktbok, men ibland händer det att jag ”ramlar på” personer för vilka jag vill lägga ut texten lite. Just nu håller jag på med en mer omfattande biografi om min farfars mor. Den skriver jag dock i Word, eftersom jag vill ha större frihet när det gäller disposition och formatering än vad Genney – av naturliga skäl – kan erbjuda. Jag har inte bestämt ännu hur jag ska hantera slutresultatet, men jag kommer förmodligen att åtminstone göra en pdf som jag lägger in Genney som media för min farfars mor.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #2 skrivet: 2018-12-20, 10:30:49 AM »
Det finns en funktion, Bok, under knappen Utskrift, där man kan bygga upp en kombination av personer och data. Den är inte helt lättarbetad och, som Eva skriver, det är "friare" och kanske bättre att klippa in data från Genney i ett Word-dokument. Men det kan vara högst individuellt, förstås.
Hans Rosenlund

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-12-20, 18:02:45 PM »
Ok, tack för er feedback.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten