Författare Ämne: dubletter i GEDCOM import  (läst 13988 gånger)

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: dubletter i GEDCOM import
« Svar #15 skrivet: 2019-01-03, 18:23:19 PM »
Bifogat är hur man kan få bort två förekomster av samma person, i detta fall Vladimir I, genom att kasta om man och kvinna.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2908
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2019-01-03, 18:59:37 PM »
Ok, jag förstår hur du tänker och i det här fallet skulle det fungera för den här grenen men att programmatiskt härleda såna samband är mycket komplicerat, om ens möjligt. I ett annat fall hade det varit fördelaktigt med männen till vänster och ofta finns exempel på där det förekommer båda.

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 2019-01-12, 19:40:01 PM »
När jag skriver ut plansch, antingen antavla eller släkttavla, visas samma person A på flera platser. Men grenen bestående av personen A:s föräldrar i fler generationer visa bara på en av platserna. Nu vill jag flytta gren med föräldrar till en av de andra platserna där A förkommer. Hur ska jag bära mig åt?
kjell-ove

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 2019-01-13, 08:29:27 AM »
Det du kan göra är att i utskriftsmallen ta bort referens vid anförlust på den allmänna fliken. Då visas A:s föräldrar överallt.

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 2019-01-13, 11:09:28 AM »
jag prövade att göra som du sa men det blir ett ohanterligt släktträd. Jag får se om jag kan komma på någon annan lösning.
Vi har tidigare utväxlat mail om anförluster. Bifogat är ett exempel på att det inte alltid är en anförlust som gör att samma person redovisas flera gånger
kjell-ove

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 2019-01-13, 12:03:38 PM »
Kan su skicka en pdf med utskriften och gärna med id nummer för personerna?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #21 skrivet: 2019-01-13, 12:10:00 PM »
I ditt bifogade exempel måste det ligga minst en anförlust. Om vi utgår från 'slutpersonen' i båda linjerna, Carl Evert Blom, så är anorna identiska i 5 generationer bakåt, fram till paret Elsa Fredrika Cremer och Johannes Hansson Blom.

Eftersom både Elsas och Johannes mor heter Catharina Charlotta Bagge af Söderby, och bådas far heter Johan Magnus Cremer, betyder det att de är helsyskon! Föräldrarna torde också vara släkt med varandra, men på lite längre håll, då deras anlinjer sammanstrålar i Peter Bonde af Örbäck.

Det incestuösa syskonförhållandet är förhoppningsvis ett misstag i din forskning, och inte i verkligheten...
« Senast ändrad: 2019-01-13, 12:34:55 PM av Hans »
Hans Rosenlund

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 2019-01-14, 09:15:43 AM »
Det är förhoppningsvis inte ett fel i verkligheten utan en otydlighet i min presentation. Den vänstra kolumnen i de två grenarna är huvudperson och den högra kolumnen i de två grenarna visar deras respektive spouse.
I gren 1 är Catharina Charlotta Bagge af Söderby och Johan Magnus Cremer föräldrar till Elsa Fredrika Cremer.
I Gren 2 är Johan Magnus Cremer och Catharina Charlotta Bagge af Söderby föräldrar till Elsa Fredrika Cremer
kjell-ove

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 2019-01-14, 09:36:44 AM »
OK, det var lite otydligt för mig men nu förstår jag! Skönt att jag hade fel...  :-[

Men det måste finnas anförluster bakom makarna CC Bagge och JM Cremer. Om du tar fram ett släktskapsdiagram mellan Elsa Fredrika Cremer och Peter Bonde af Örbäck; hur ser det då ut? Där bör finnas parallella spår som förtydligar situationen. Ladda gärna upp en PDF-rapport på det, så vi får stilla vår nyfikenhet!
Hans Rosenlund

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 2019-01-16, 12:59:18 PM »
jag är osäker på vad du menar med släktskapsdiagram. De två grenarna jag sände med i förrförra mailet visar de två parallella spåren från Elsa Fredrika Cremer till Peter Bonde af Örbäck. Till vänster finns gren 1 och till höger gren 2. I varje gren står huvudpersonen till vänster och dess spouse till höger. I de två spåren finns som synes inga anförluster. Men du kanske menar något annat med släktskapsdiagram

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 2019-01-16, 13:11:52 PM »
I Genney startar du Verktyg > Släktkalkylator. Längst ner finns fält för Person 1 och Person 2. Klicka och välj Elsa och Peter. Då ska du få upp hur alla linjerna hänger ihop.
Under Utskrift finns rapporten Planscher - Släktskap. Du väljer likadant Person 1&2 och kan kryssa för om du vill ha med makar också. Den rapporten hade varit intressant att se!
Hans Rosenlund

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 2019-01-17, 17:33:20 PM »
För det första är jag imponerad av ditt, eller ert, engagemang och snabba svar. Det är enastående!
Här kommer nu den bild du efterlyste. Jag förstår dock inte varför modern Catharina Charlotta Bagge af Söderby och hennes dotter Elsa Fredrika Cremer, som båda finns i den vänstra grenen saknas i den hägra grenen.
När jag skulle skicka inlägget fick jag svar att filen är för stor då den överstiger 590 kb. Kan jag göra något åt det?

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 2019-01-17, 22:40:58 PM »
Nu har någon hjälpsam person på Genney reducerat  storleken på filen så nu kanske jag kan sända den

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 2019-01-17, 22:53:51 PM »
Den är lite lättare att titta på här.

Släktskap Elsa Fredrika Johannesdotter Cremer (1782 - 1856) och Peter Bonde till Örbäck (1264 - )

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 2019-01-18, 06:55:44 AM »
Om du bockar ur referens vid anförlust i utskriftsmallen kommer personerna med.