Författare Ämne: Version 2.1  (läst 15788 gånger)

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Version 2.1
« Svar #15 skrivet: 2019-01-11, 09:57:48 AM »
Jag får detta meddelande när jag försöker ladda ner senaste Mac-versionen. Det är ju sent så jag har kanske missat något.
Försöker igen i morgon.

ERROR: you don't have permissions to download it.
Du gjorde nog samma misstag som jag. Du måste logga in Genney's hemsida. Det räcker inte att bara vara inloggad på forumet.  Och ladda inte hem filen från forumet utan följ länken på hemsidan. Senaste versionen är 2.1b17

Tack! Jo det var så. Man sitter i nattens timma. "Tänket" är inte alltid så effektivt då. Nu är ..b17 installerad. So far so good!
//Lasse

TommyB

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2019-01-11, 13:43:33 PM »
Någon tidpunkt för Linuxversionen 2.1 i antågande?

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 2019-01-11, 20:35:42 PM »
Nu finns en ny uppdatering som justerat buggarna med säkerhetskopieringen. Mapparna dokument och logg har också tagits bort som alternativ från säkerhetskopieringen. Vidare tolkas nu minustecken inte som namnseparator utan instället får man använda hypen eller en dash i de fall där det krävs.

Mac OS https://genny.se/downloadFile.php?os=mac&name=genney_64_2.1b16
Windows 64 https://genny.se/downloadFile.php?os=win&name=genney_64_2.1b16
Windows 32 https://genny.se/downloadFile.php?os=win&name=genney_32_2.1b16

När jag säkerhetskopierar System, släktregister, platsregister m.m på min MacBook Pro blir resultaten en exe-fil. Hur öppnar man den på en Mac? En bugg? Eller gör jag fel?
//Lasse

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 2019-01-12, 08:23:15 AM »
Du måste titta på fel fil?

Bosse

• Full Member
  • Antal inlägg: 222
  • Med Vänliga släktforskarhälsningar
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 2019-01-14, 13:23:49 PM »
Jag loggar in på Genneys hemsida med mitt kontoid, lösenord.
Trycker på grön ´knapp´ nedladdning.
Då kommer det fram en sida med text om en del xml-filer samt råd om Genney går långsamt.
Vad gör jag för fel?
OBS jag är inte inne på forumdelen, den har ju en annan inloggning samt för mig ett annat id med sitt lösenord.
Med vänlig hälsning, Bosse
Bo Nilsson

Genney 4.1b8
macOS Sequoia 15.6.1
MacBook Pro (13 tum, 2019).  250 GB HD

MartinB

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
« Svar #20 skrivet: 2019-01-14, 14:20:33 PM »
Bosse, låter som du är på rätt sida, råd om långsam finns ovanför nedladdningen, och xml-filerna finns under nedladdningen.
Mitt emellan det du beksriver finns en rubrik "Genney installationsfiler" där finns nedladdningsbara filer i en lista.

Se min bifogade skärmdump.
« Senast ändrad: 2019-01-14, 14:22:27 PM av MartinB »

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #21 skrivet: 2019-01-14, 14:57:35 PM »
En favorit i nya Genney 2.1 är den förenklade funktionen för Personlänkar i noteringar. Med den kan man direkt länka till personer i registret (exempelvis dopvittnen som ofta kan vara kryptiska, typ Sven Perss: h: ibm). Förbättringen i V2.1 består i att man nu bara högerklickar i texten och väljer Infoga person-ID (CTRL+J). Då dyker dialogen Personsök upp, och det är bara att söka och välja som vanligt. Vid OK klistras länken in, inklusive hakparenteser, t ex [I123456] vilket blir en klickbar länk till personens biografi (popup).

I många fall (t ex när det gäller dopvittnen), hade det varit mycket intressant att kunna betrakta länkningen 'från andra hållet', dvs till vilka händelser/personer är en viss individ länkad?

Idag går det att göra en snabbsökning (Sök uppe t h) på '[I', vilket ger en träfflista med Objekt och Användare, sorterad på sökordet. En god bit på väg! Men man ser bara ID-numret (plus lite av följande text i strängen), men inte individens riktiga namn. Dessutom blir det bara träff på första förekomsten av sökordet i varje textsträng, vilket är en generell svaghet i sökfunktionen som bör åtgärdas!

Skulle det gå att skapa en mall för Registerutdrag som listar alla befintliga länkar med namn, ev ID, objekt och användare? Sortering på olika nycklar kan ju göras i registerutdrag, liksom rapportutskrift och Excel-export.
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 2019-01-14, 16:02:23 PM »
Nu har jag installerat nya versionen.  :)

På skrivbordet har jag nu två Genney-ikoner. Den ena pekar på Plats:javaw (C:\Program (x86)\Genney 2\jre1.8.0_151\bin) och den andra har jre1.8.0_131\bin på slutet. Vilken kan jag ta bort?

Jag försökte hitta info i Genney om vilken version jag kör, men hittar inget. Var hittar jag det?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 2019-01-14, 16:27:24 PM »
Vilken kan jag ta bort?
Ta bort den andra.

Jag försökte hitta info i Genney om vilken version jag kör, men hittar inget. Var hittar jag det?
I Windows: klicka på frågetecknet, längst till höger i menyfliksområdet.
i Mac: under Genney i Mac-menyn.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 2019-01-14, 16:34:18 PM »
Skulle det gå att skapa en mall för Registerutdrag som listar alla befintliga länkar med namn, ev ID, objekt och användare?
Nej, det är inte möjligt i nuläget, textsök är nog det bästa sättet att komma åt länkarna.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 2019-02-03, 12:18:26 PM »
Version 2.1 för Linux finns nu för nedladdning, utskick kommer.

Ett känt fel i versionen för Linux är att Genney hänger sig vid användning av "Öppna i extern webbläsare" i snabbmenyn för internetsök.