Författare Ämne: Blandade språk  (läst 6360 gånger)

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
Blandade språk
« skrivet: 2019-01-02, 17:07:29 PM »
Helt plötsligt visste inte Genney vilket språk som gällde.
Hände mitt i en session.

Senaste version 2.1b15
« Senast ändrad: 2019-01-02, 17:09:11 PM av LiD »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Blandade språk
« Svar #1 skrivet: 2019-01-02, 17:31:12 PM »
Vill påminna om att felrapporter helst bör hanteras via synpunkter och inkludera bakgrund till felet då det har större chans att bli åtgärdat.

LiD

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-01-02, 22:19:32 PM »
Gäller det mig specifikt?

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-01-02, 23:15:36 PM »

Tror absolut inte det  8)

mjo

• Full Member
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-01-02, 23:50:04 PM »

Tror absolut inte det  8)

Jag skulle säga att det med säkerhet inte gör det. :)

När man arbetar med utveckling så är struktur A och O. Om man inte har en stor test-avdelning att tillgå så är man beroende av de användare som använder den utvecklade programvaran.

Det man som utvecklare vill ha när en felrapport görs är såklart en detaljerad beskrivning av vad som försigick felet. Men det är också viktigt att man får in felrapporterna på ett strukturerat vis. Det finns olika lösningar på det, och den lösning som finns i Genney är det som kallas "Synpunkter".

Troligen hamnar de synpunkter man skickar in i en strukturerad databas som sedan utvecklaren betar av systematiskt. Har man då rapporterat felet på annat sätt är det lätt att det hamnar mellan stolarna. Detta sätt att rapportera gör också att utvecklaren bättre kan se hur många som är påverkade av felet, vilka fel/förslag som förekommer mest samt på vilken plattform felet uppstår. Det är mycket värdefullt när man sedan ska prioritera vilka fel som ska lagas eller vilka funktioner man ska lägga krut på.

Utvecklare är lite "fyrkantiga" helt enkelt. :) Och tur är väl det - annars hade det inte blivit några program utvecklade.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-01-03, 00:09:10 AM »
Dessutom är fördelen med att rapportera fel via Synpunkter att man kan se status för sina egna felrapporter om man loggar in på Genneys hemsida.

NCC-1031

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-01-03, 00:15:12 AM »
Dessutom är fördelen med att rapportera fel via Synpunkter att man kan se status för sina egna felrapporter om man loggar in på Genneys hemsida.

Japp, det stämmer. Men är det någon som har fått någon status på sina ärenden tro? Kanske bara är mina ärenden som är så triviala så tiden inte räcker till att följa upp dem?

LiD

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-01-03, 00:22:48 AM »
Japp, det stämmer. Men är det någon som har fått någon status på sina ärenden tro? Kanske bara är mina ärenden som är så triviala så tiden inte räcker till att följa upp dem?

Någon slags status finns om du loggar in på mina sidor.

Min lite impertinenta fråga beror på att jag sett att det inte är ovanligt att "felrapporter" behandlas på forumet.
I detta fall var det egentligen inte tänkt som någon felrapport som jag krävde åtgärd från min sida.
Men det är också intressant att få se om fler har samma problem...

NCC-1031

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-01-03, 01:03:23 AM »
Min lite impertinenta fråga beror på att jag sett att det inte är ovanligt att "felrapporter" behandlas på forumet.
I detta fall var det egentligen inte tänkt som någon felrapport som jag krävde åtgärd från min sida.
Men det är också intressant att få se om fler har samma problem...

Tror nog att många väljer att göra sin felrapport i forumet för de uppfattar det som enklare och räknar kanske med att få hjälp med en workaround eller bara få bekräftat att det verkligen är ett fel. Men som mjo skrev så är det en bättre arbetsmiljö för en utvecklare/programmerare att redan från början ha en användbar struktur på alla synpunkterna.

Så nu får vi skärpa oss allihopa!

NCC-1031

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2019-01-03, 01:08:31 AM »

Nja, gjorde en snabb koll igen men tyvärr så har jag helt tomt i min statuskolumn  :'(

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2019-01-03, 01:14:05 AM »
Jag har lite bättre utfall ;)

NCC-1031

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2019-01-03, 01:26:49 AM »
Jag har lite bättre utfall ;)

:D Skönt att se.

mjo

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2019-01-03, 02:28:50 AM »

Inget problem är trivialt i en utvecklares ögon, men allt handlar om kvantitet. Ju fler som anmäler ett problem desto större fokus får problemet. En hel del problem kan också vara av den natur att det är "svårt" att orsaka, eller kräver ett mycket speciellt tillvägagångssätt att orsaka, att risken helt enkelt inte är tillräckligt stor att de uppstår hos den stora massan. Sådana problem hamnar tyvärr långt ned på prioritets-skalan.

Men sluta för den sakens skull inte att rapportera. Förr eller senare finns inte fler problem kvar att lösa än att även mindre prioriterade problem kommer upp på lösningsbordet.
« Senast ändrad: 2019-01-03, 02:48:32 AM av mjo »

mjo

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2019-01-03, 02:40:35 AM »

Nja, gjorde en snabb koll igen men tyvärr så har jag helt tomt i min statuskolumn  :'(

Som tröst kan jag meddela att jag inte heller har några gröna bockar. Däremot är en hel del av punkterna åtgärdade ändå. Så det kanske en del av dina också är! :)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2019-01-03, 09:05:29 AM »
Kan hända att flera synpunkter på samma fel har skickats in och det kan då hända att den inte blir avbockad.

Jag har förståelse för att man inte orkar eller har tid att skicka in felrapporter men om man gör det är det bra om man gör följande efter att man själv lyckas upprepa ett fel efter omstart av Genney.
  • Ange vad som går fel
  • En beskrivning över hur man upprepar felet
  • Gärna en bild