Författare Ämne: Dödboken som källa  (läst 4302 gånger)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
Dödboken som källa
« skrivet: 2019-01-06, 07:28:31 AM »
Funderar på hur man bedömer trovärdigheten på Svenska dödboken som källa.
Ska man klassa den som andrahands uppgift?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Dödboken som källa
« Svar #1 skrivet: 2019-01-06, 09:41:24 AM »
Det tycker jag, eftersom det är en databas av överfört material från original – liksom CD med folkräkningar mm. Det finns även  de som tycker att kyrkböckerna är andrahandskällor, men då vet inte jag hur en förstahandskälla skulle se ut!
Frågan har diskuterats här på Forum, och det fanns många olika åsikter. Så gör en sökning.
Hans Rosenlund

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-01-06, 11:51:10 AM »
Skulle vilja förtydliga detta med första och andrahandskällor och kyrkböckerna, som kan vara både och beroende på sammanhanget.

En husförhörslängd är en förstahandskälla vad gäller boende, men en andrahandskälla när det gäller födelsedatumen. Det är inte ovanligt att det står lite fel i husförhörslängden.

Förstahandskällan för födelsedatum och dop är födelseböckerna. Förvisso kan det någon gång vara fel, men det är den källan man får efter i första hand.

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-01-06, 18:03:19 PM »
Skulle vilja förtydliga detta med första och andrahandskällor och kyrkböckerna, som kan vara både och beroende på sammanhanget.

En husförhörslängd är en förstahandskälla vad gäller boende, men en andrahandskälla när det gäller födelsedatumen. Det är inte ovanligt att det står lite fel i husförhörslängden.

Förstahandskällan för födelsedatum och dop är födelseböckerna. Förvisso kan det någon gång vara fel, men det är den källan man får efter i första hand.

Så resonerar även jag....