Författare Ämne: Förslag - Färgmarkering personrutor  (läst 11063 gånger)

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Förslag - Färgmarkering personrutor
« Svar #15 skrivet: 2019-01-20, 20:29:40 PM »
Det är exakt det jag åstadkommer med nuvarande funktion. Jag har en grupp som heter ”Status: Färdigforskad” och när jag är helt klar med en person lägger jag till personen i den gruppen. Och om jag sedan färgmarkerar gruppen så blir personrutorna för de färdigforskade personerna blå, och skiljer sig tydligt från övriga personrutor i vyn.

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2019-01-21, 21:10:32 PM »
Och om jag sedan färgmarkerar gruppen så blir personrutorna för de färdigforskade personerna blå, och skiljer sig tydligt från övriga personrutor i vyn.

Mycket bra tips! Dock en dum fråga, är bara standardblå du kan märka ut med? Eller går det att byta färg? Hade ju varit mycket trevligt om man kunde ha olika färger för olika grupper  ;)

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 2019-01-21, 21:25:21 PM »
Färgmärkningen är ju temporär och försvinner när man stänger programmet, men det är lätt att filtrera och sedan färgmärka igen.

Sedan kan man förstås önska flera färgpluppar i rutorna. Problemet är att hålla reda på vad alla betyder...  :-\

Förstod inte vad jag gjorde för fel när färgen försvann efter en omstart, men tack Hans, nu känns det bättre igen. Men vad tråkigt att färgmärkningen försvinner. Hade ju nästan varit en nio-poängsfunktion annars. 10 poäng med olika färger  :) :)

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 2019-01-21, 21:34:40 PM »
Färgmarkeringen är bara standardblå, vad jag vet. Och, om jag inte är ute och cyklar, går det bara att färgmarkera en grupp i taget. Kanske har jag vant mig, men jag tycker att det är fullt tillräckligt.

Farfar

• Full Member
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 2019-01-24, 07:52:58 AM »
Om jag skall hålla reda på de personer som jag forskat klart på då väljer jag att skapa en grupp som heter t.ex. "ej klara". I den gruppen lägger jag samtliga personer. När jag anser att personen är klar så trycker jag på den lilla vimpeln längst upp i biografin (grupper). Där avmarkerar jag kryssrutan vid gruppen "ej klara". Sparar detta. Då har jag en grupp med ej klara som jag kan välja att visa under personlistor till vänster. Lätt att se vilka som ej är klara. Man kan ju också ha en grupp som heter klara om man vill. Då kryssar man i rutan för denna gruppen samtidigt. Då flyttar man personen från "ej klara" till "klara".
(Skrivet av en nybörjare för nybörjare.)