Författare Ämne: Synkronisering  (läst 13535 gånger)

xkjell

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Synkronisering
« skrivet: 2015-10-03, 13:02:58 PM »
På min önskelista står möjligheten att synkronisera det man knappat in mellan olika enheter/datorer och olika operativsystem och med Genney på alla enheter. Synkning typ mSecure´s system. Eller är det exportera med exporttyp Genney som gäller. Får man med allt då, utan förvanskning? Teckenuppsättning UTF-8, bäst ??

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2520
    • Visa profil
SV: Synkronisering
« Svar #1 skrivet: 2015-10-03, 13:34:03 PM »
Har ingen erfarenhet av mSecure men förutom gedcom-filer kan du flytta/spara
register-katalogen kan du använda under hem-katalogen/Genney/db eller backup-filen under hem-katalogen/Genney/db/datum backup-filen.
« Senast ändrad: 2015-10-03, 13:36:08 PM av Administrator »

Senilis garrulitas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Synkronisering
« Svar #2 skrivet: 2015-10-06, 20:55:47 PM »
I stort sett "allt" går ganska enkelt att synka med hjälp av olika program.

Jag har en stationär PC med Windows 7, en bärbar PC med Windows 7 och en näthårddisk samt ett USB-minne.

Jag använder GoodSync/GoodSync2Go för att synka mellan de olika enheterna. Jag kan själv lägga upp olika synk-jobb eller backup-jobb och ställa in vilka mappar som ska synkas och vart de finns så samt hur det ska ske, dvs med automatik eller manuellt. Dels synkar jag båda datorernas hela användarbibliotek med AppData, dokument, bilder ja rubbet i mitt användarbibliotek via en central nätdisk. Jag får alltså samma innehåll på båda maskinerna. Dessutom synkar jag manuellt mapparna med alla mina släktforskningsdata både program, inställningar och databas samt delar av mappen Mina dokument till ett USB-minne. Detta har funkat även med Genneys mappar.

Enda haken med synkning är om AppData eller dokument/databas på något sätt är inbäddad i operativsystemet. Då kan det hända att man inte får med allt.

MVH // Anders

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Synkronisering
« Svar #3 skrivet: 2015-10-06, 22:25:53 PM »
Jag har lagt över all data på OneDrive i "molnet" och då kan jag välja att ha en synkad kopia på utvalda mappar i den lokala datorn. Med denna enkla, automatiska backuplösning känner jag mig rätt säker.

I Windowsmiljön skapar Genney databaserna i det som kallas Mina Dokument och som ligger under användarens hemkatalog på C:. Nu är det så fiffigt, att man kan omdefiniera Mina Dokument till andra mappar (Egenskaper -> Plats). Jag har då styrt över till den lokala synkningen av OneDrive, och mycket riktigt skapar Genney databaserna där! Resultatet är, att jag kommer åt dem från vilken internetansluten dator som helst.

Det haltar f n lite i skapandet av mappar för backup, media mm i nuvarande beta, men jag tror att en lösning på detta är på gång?

Hur det sedan ser ut i andra operativsystem vet jag inte, men OneDrive är ju plattformsoberoende. Man borde kunna göra motsvarande med DropBox, men jag har inte testat.
Hans Rosenlund

Jan-Olof

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Synkronisering
« Svar #4 skrivet: 2015-10-15, 21:28:30 PM »
Nej, tyvärr. OneDrive är inte alls plattformsoberoende. Det är i huvudsak gjort för att fungera med de senaste versionerna av Windows. Den som t.ex. använder Genney i XP är utestängd.

Alsterolle

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 189
    • Visa profil
SV: Synkronisering
« Svar #5 skrivet: 2015-10-16, 08:26:26 AM »
Hans tipsar i tidigare inlägg om möjligheten att styra om plats för "Mina Dokument".

Detta skulle lösa mitt framförda krav på att kunna ha databaserna på annat ställe än på min "dyrbara" SSD.
Även om jag fortfarande har krav på att i Genney's inställningar kunna bestämma var databaserna skall ligga.

Min fråga: Vad händer med alla andra mappar/filer som ligger i "Mina Dokument"? Det är ju många program som lägger filer i denna mapp... Fungerar pekningen korrekt för de gamla och är det bara nya filer som hamnar på den nya platsen?

xkjell

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: Synkronisering
« Svar #6 skrivet: 2015-10-19, 10:32:20 AM »
Har ingen erfarenhet av mSecure men förutom gedcom-filer kan du flytta/spara
register-katalogen kan du använda under hem-katalogen/Genney/db eller backup-filen under hem-katalogen/Genney/db/datum backup-filen.
Med risk för att vara tjatig fortsätter jag på detta tema. En licens gäller för två datorer (utmärkt). Det betyder väl att man enkelt skall kunna synka allt mellan dessa t.ex via någon molntjänst. Med synka menar jag naturligtvis allt (exakt utan att tappa någon info på vägen). I dagsläget verkar det omöjligt (i alla fall på enkelt sätt) eller...??
Har testat gedcom+ortimport, säkerhetskopia utan nöjaktigt resultat.
T.ex exporterar man orter från ena datorn och importerar på den andra får man först "Fel dataformat" (beror säker på att egendefinierade länder m. orter inte kommer med trots att dom finns på gpf-filen). När man trycker OK på felmeddelandet så importeras egendef. svenska platser (om platsen redan finns så lägger Genney glatt på en siffra och om man importerat två ggr så kan orten finnas tre ggr ex. Utby, Utby (1), Utby (2).

Vill gärna få en pedagogisk beskrivning/programsnutt som visar/utför denna synkning så att allt kommer med, dvs rubbet...orter, kopplingar mm. Förutsätter naturligtvis att Genney finns på båda datorerna.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2520
    • Visa profil
SV: Synkronisering
« Svar #7 skrivet: 2015-10-19, 10:55:43 AM »
De strukturerade platserna du har i ett register ska följa med vid gedcom export/import.
Jag lyckas inte få felmeddelandet "Fel dataformat".

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Synkronisering
« Svar #8 skrivet: 2015-10-19, 10:58:15 AM »
Hans tipsar i tidigare inlägg om möjligheten att styra om plats för "Mina Dokument".

Detta skulle lösa mitt framförda krav på att kunna ha databaserna på annat ställe än på min "dyrbara" SSD.
Även om jag fortfarande har krav på att i Genney's inställningar kunna bestämma var databaserna skall ligga.

Min fråga: Vad händer med alla andra mappar/filer som ligger i "Mina Dokument"? Det är ju många program som lägger filer i denna mapp... Fungerar pekningen korrekt för de gamla och är det bara nya filer som hamnar på den nya platsen?

När man ändrar sökvägen till Mina dokument frågar Windows om man vill flytta allt i mappen till den nya platsen (och det vill man för det mesta).

xkjell

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: Synkronisering
« Svar #9 skrivet: 2015-10-19, 17:39:21 PM »
De strukturerade platserna du har i ett register ska följa med vid gedcom export/import.
Jag lyckas inte få felmeddelandet "Fel dataformat".
Vad menas med strukturerade platser?
Fick inget svar hur man exakt förfar för att hela tiden ha lika i båda datorerna. Jag har 2115 personer som jag gjort ett nytt släktregister i Genney med hjälp av DIS Gedcom. Eftersom alla gedcom-importerade platser är utan koppling till platsdatabasen så återstår ett mödosamt arbete att koppla allt. Eftersom jag absolut vill ha allt synkat till dator 2 så har jag testat att göra en Genney-gedcom som tagits in i dator 2 men kopplingar mm försvinner!

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2520
    • Visa profil
SV: Synkronisering
« Svar #10 skrivet: 2015-10-19, 18:14:06 PM »
Strukturerade platser kallas de som finns i platsregistret.
Om du vill ha identiska platsregister kan du kopiera mappen oplc (hemkatalog->AppData->Roaming->Genney i Windows och hemkatalog->Bibliotek->Application support->Genney i Mac) och flytta den till den andra datorn.

Vad menar du med fösvinner?

Har du exporterat i Genney-format?

xkjell

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: Synkronisering
« Svar #11 skrivet: 2015-10-20, 12:44:35 PM »
Strukturerade platser kallas de som finns i platsregistret.
Om du vill ha identiska platsregister kan du kopiera mappen oplc (hemkatalog->AppData->Roaming->Genney i Windows och hemkatalog->Bibliotek->Application support->Genney i Mac) och flytta den till den andra datorn.

Vad menar du med fösvinner?

Har du exporterat i Genney-format?

Kopplingen mellan plats och användare trots export i Genney-format utf8.
Det blev inte så lyckat med kopiera mappen oplc heller! Se skärmdump!

[bifogad fil raderad av administratör]

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2520
    • Visa profil
SV: Synkronisering
« Svar #12 skrivet: 2015-10-20, 12:50:43 PM »
Ok, flyttade du mellan olika plattformar?

xkjell

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: Synkronisering
« Svar #13 skrivet: 2015-10-20, 12:53:12 PM »
Ja från Win 10 till Mac OS X El Capitain

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Synkronisering
« Svar #14 skrivet: 2015-10-22, 14:21:33 PM »
Nej, tyvärr. OneDrive är inte alls plattformsoberoende. Det är i huvudsak gjort för att fungera med de senaste versionerna av Windows. Den som t.ex. använder Genney i XP är utestängd.

Jan-Olof: Det är ändå mycket generöst av Genney att hålla kompatibiliteten med ett 4 generationer gammalt operativsystem! Microsoft har ju för länge sedan slutat supporta XP, därav "utestängningen". En Windows-uppgradering är ju en rätt billig och enkel lösning...  :)
Hans Rosenlund