Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - KiAnKo

Sidor: [1] 2 3
1
Allmänt om släktforskning / SV: Platser struktur
« skrivet: 2024-03-25, 07:33:24 AM »
"Församlingar" finns inte längre som administrativ nivå i Sverige, nu heter de i ställe "distrikt"

"Sveriges distrikt är en geografisk indelning av Sverige, införd den 1 januari 2016, som utgörs av 2 523 områden. Indelningen utgår från den territoriella församlingsindelning som fanns den 31 december 1999 inför att kyrkan och staten skildes åt vid årsskiftet 1999/2000. Församlingarnas territorier har sin grund i den gamla socken- och stadsindelningen. Syftet med distrikten är en oföränderlig indelning som ersätter svenska kyrkans församlingar som registerenhet i folkbokföringen och fastighetsregistret."

Källa & läs mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_distrikt

"Plats/Församling/Län/Land" motsvarar alltså "Plats/Distrikt/Region/Land"

Men problemet med dessa dock att län/region både namn och yta ändras med tiden.

Samma sak om du ange tex en plats i nuvarnade Finland, Tyskland eller  Polen:  Mellan år 1800 tills idag har samma plats tillhört många olika länder:

Viborg (FI): Sverige, Ryssland, Finland, Sovjet, Finland, Sovjet, Ryssland
Tyskland: Före enandet av Tyskland olika hertigdömen, sedan Tyskland, Väst/Öst eller Polen/Sovjet
Polen: Fanns inte före WW1 och landet flyttades västerut av Sovjet efter WW2

Många personer bodde under sin livstid på samma plats, men samtidigt i fler länder genom åren...

2
Allmänt om Genney / SV: Genney på två datorer
« skrivet: 2024-03-25, 07:17:49 AM »
... antagligen beroende på att den är avsedd för 64-bit medan min andra dator är en 32-bit maskin.  ...

Varför har du en dator med 32bit? Finns det någon orsak till att du vill köra 32-bit? Alla nya datorer sedan 2014 har sålts med 64-bit...
Hur mycket RAM-minne har datorn tex?

3
Chrome och Firefox drar mycket minne - speciellt om du har många flikar öppna!

Tex: 50st flikar 2500 MB och 120 flikar 3500 MB...

Tryck samtidigt på CTRL + SHIFT + ESC för att öppna AKTIVITETSHANTERAREN. (Klicka nere till vänster på MER INFORMATION och sortera sedan på MINNE).

4
Allmänt om Genney / SV: Finskt platsregister på svenska
« skrivet: 2022-12-30, 16:23:54 PM »
Det finns en på hemsidan under NEDLADDNINGAR (https://genny.se/content.php?rid=98) som är gjord av en användare... Den innehåller inte allt, men är en bra start

Problemet med Finland (och lite i Sverige) är ju att de ändrat på länens namn och utbredning under årens lopp - mycket oftare än i Sverige...

5
Hur gör man för att ...? / SV: platsnamn utanför Sverige
« skrivet: 2022-03-04, 21:56:41 PM »
Jag använder WIKIPEDIA för att leta upp tex en stad som Barcelona och därefter tar jag reda på i vilka regioner som det anges.

Med hjälp av https://www.familysearch.org/en/wiki/Spain_Genealogy får jag reda på mer information om Spanien

Sedan skapar jag Spanien och därefter väljer jag "Katalonien" och sedan resten därunder...

Motsvarande för andra länder än Sverige och de andra länderna (Finland, Danmark och USA) som finns på hemsidan att ladda hem.

6
Allmänt om Genney / SV: DNA
« skrivet: 2021-09-01, 16:27:07 PM »
Om du tagit ett autosomalt test på FTDNAs test "FAMILYFINDER", ANCESTRY eller MYHERITAGE så får du inte reda på några haplogrupper för YDNA eller MTDNA.

Men, om du är autosomalt testad på 23&ME eller LIVINGDNA, så får ett enklare (ej lika detaljerat) svar på din HAPLOGRUPP i YDNA och MTDNA.

(Detta gäller även för gamla ANCESTRY-tester från togs runt ca 2010-2014 (osäker på årtalen)).

Du kan dock inte få reda på dina YDNA eller MTDNA genom att föra över ditt test till LIVINGDNA, eftersom textfilen inte innehåller tillräckligt med data.

Annars gäller att du tar ett YDNA på FTDNA (tex Y37 till Y111) och MTDNA (bara FMS - Full Sequence MTDNA är värt att testa).

Det största testet BIGY på FTDNA har även motsvarigheter några andra bolag (tex DANTE etc) som delvis är ännu mer detaljerat än BIGY700.

7
Allmänt om Genney / SV: Koppling till ArkivDigital
« skrivet: 2021-05-19, 11:07:54 AM »
Kan det bero på att du har MICROSOFT EDGE som standardapp för webben?

Klicka på SÖK (förstoringsglaset nere i vänstra hörnet), skriv in STANDARDAPPAR och klicka resultatet. I fönstret som öppnas, kontrollera att du har GOOGLE CHROME som standardapp.

Troligen har du missat att bort en bock i ruta vid en uppdatering av WINDOWS eller EDGE och då ändras standardappen...

8
Allmänt om släktforskning / SV: Frankrike respektive Schweiz
« skrivet: 2020-01-09, 11:32:32 AM »
I Schweiz har varje kanton sina egna regler, namn och varianter... sedan har tex de olika BEZIRK ändrats flera gånger på senaste 100-200 åren. Problemet är vad man ska utgå ifrån och när?

Från WIKIPEDIA:
Schweiz kantoner beslutar själva sin inre struktur. De flesta större kantoner har distrikt på en eller flera nivåer ovanför kommun-nivån.

I de fransktalande kantonerna Vaud, Neuchâtel, Jura och Fribourg och Valais heter distrikten genomgående district och i Ticino distretto. I tysktalande kantoner förekommer ett flertal beteckningar: Förutom Bezirk kan distrikten heta Amt, Amtei, Verwaltungskreis, Verwaltungsregion och Wahlkreis. Det är i tyskspråkiga kantoner som flera distriktsnivåer eller parallella indelningar med olika gränser kan förekomma.

Uppgifter - Distriktens uppgifter är växlande:
* Vissa distriktsnivåer har betydelse endast i statistiska sammanhang eller som valkretsar.
* Ofta utgör distrikten en indelning för de decentrala kantonala förvaltningsorganen och domstolarna.
* I enstaka fall har distrikten vidare uppgifter. Exempelvis är kantonen Schwyz distrikt egna juridiska personer och Jura Bernois har ett eget parlament.

Kantoner utan distriktsindelning
De små kantonerna Uri, Obwalden und Nidwalden, Glarus, Zug, Basel-Stadt, Appenzell Ausserrhoden och Genève saknar distriktsindelning.

Schaffhausen avskaffade distrikten 1999, men behöll dem för statistiska ändamål.

Länkar:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Schweiz_distrikt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Schweiz_kantoner,_amt,_distrikt_och_kommuner

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Schweiz_distrikt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Ej_l%C3%A4ngre_existerande_distrikt_i_Schweiz

Förslag:
Man skulle kunna utgå från https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Schweiz_kantoner,_amt,_distrikt_och_kommuner

9
Hur gör man för att ...? / SV: Omkring (datum)
« skrivet: 2019-06-27, 12:30:41 PM »
"mellan 1856 och 1867" fungerar och är väl korrekt enligt GEDCOM-standarden?

10
Om personen inte är biologiskt barn till båda föräldrarna (tex foster eller styv) så blir det streckade linjer...

Se din bild och bild...

11
Allmänt om Genney / SV: Tips på webhotell för webpublicering
« skrivet: 2018-07-17, 12:18:46 PM »
Köp en domän på LOOPIA.
Köp sedan webhotell på MANUFROG (http://www.manufrog.com) som kostar ca 150kr/år.

Gå in i kontrollpanelen (CPANEL) och klicka på (installera) WEBTREES (http://www.webtrees.net/index.php/en/). Det installeras då ett program för att visa släktträd på 1 minut. Du slipper hålla på med PHP, MYSQL export av släktträd till HTML samt sedan FTP för att föra över till din server. Du behöver bara ladda upp en GEDCOM-fil. Sedan bestämmer du vad som ska visas publikt och vilka som kan logga in. Du kan sedan redigera direkt i webläsaren och ladda ner en ny GEDCOM-fil eller låsa möjligheten. Du kan ha flera olika släktträd uppe samtidigt. Programmet innehåller en massa olika träd...

Exempel:
http://baum.jehli.ch/webtrees

12
Allmänt om Genney / SV: Icke-länkar i Hjälp-filen.
« skrivet: 2018-01-06, 10:30:43 AM »
Normalt brukar inte "länkar" fungera i PDF-filer... Det beror på hur PDF-filen har skapats. Jag tror man behöver ADOBE ACROBAT för att skapa dessa. Funktionen brukar inte fungera när man väljer SKAPA PDF i WORD eller om man använder PDF-skrivaren som finns i WINDOWS...

13
Hur gör man för att ...? / SV: Lägga in programmet på ipad
« skrivet: 2018-01-06, 09:53:33 AM »
Du kan inte installera datorprogram på en surfplatta - speciellt inte på låsta Apple iPAD. Du får hålla dig till programmen som finns i APPSTORE...

Genney fungerar perfekt på PC, MAC och LINUX...

14
Jag har 4,00G RANminne på datorn Windows 10 med 64 bitars operativsystem,

4 GB ramminne (arbetsminne) är extremt lite (Jag hade det som krav för WINDOWS XP).

För WINDOWS 10 skulle jag rekommendera minst 8GB, då 4 GB känns som SEGT - speciellt på äldre eller billiga datorer.

Jag rekommenderar starkt att du uppgraderar minnet.

(har du bara 4GB, så får du ännu större problem, om du dedikerar 2-3 av dessa till enbart GENNEY).

15
Hur gör man för att ...? / SV: 2 licenser men...
« skrivet: 2017-12-07, 11:40:13 AM »
Jag har flyttat standardmapparna till en ny mapp i DROPBOX. Sedan köra jag båda datorerna mot denna DROPBOX-mapp. Jag vet dock inte om detta gäller alla filer, men jag har inte sett några problem med det hittills.

Det är inte inte något som rekommenderas, men det fungerar.  Du kan inte jobba samtidigt på 2 datorer.

Jag skulle vänta på svar från ADMIN/utvecklaren...

(En smart grej är dock att ordna att backup och GEDCOM-filer sparas automatisk i min DROPBOX och inte i standarmapparna...

Sidor: [1] 2 3