Författare Ämne: För mycket död...  (läst 4540 gånger)

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
För mycket död...
« skrivet: 2016-02-24, 16:24:48 PM »
När man har skapat en händelse för en person och klickar på "Spara" så ställs inmatningsfönstret alltid om för inmatning av "Död". När man t.ex. ska lägga in ett flertal orter efter varandra där personen har bott så är det lätt att glömma (och irriterande) att ställa om från "Död" till "Bosatt" efter varje inmatning. Antingen så blir det onödigt många dödfall för personen, eller så kommer man på det på vägen, men då rensas alla redan ifyllda fält när man klickar på "Bosatt" och man får börja om igen.

Det skulle kännas mera logiskt om inmatningsfältet stannade kvar i läget för den senaste händelsetypen, i alla fall när man bara trycker på "Spara" och inte stänger inmatningsfönstret.
(F.d. Waiter)

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
SV: För mycket död...
« Svar #1 skrivet: 2016-09-14, 13:48:55 PM »
*bump*

Håller just nu på att lägga in ett antal levande personer och jag måste erkänna att man får en ganska morbid känsla när programmet alltid "ber" en att mata in ett dödsdatum varenda gång man öppnar fönstret för att skapa en ny händelse.

När man väl har matat in ett dödsdatum för en person så öppnas automatiskt fönstret för inmatning av "Bosatt" istället. Vore det inte bättre att göra det till default? Eller ännu hellre senast inmatade typ av händelse.
« Senast ändrad: 2016-09-14, 13:54:11 PM av Waiter »
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-09-14, 16:17:50 PM »
Kan diskuteras, och om många resonerar som du kan man naturligtvis tänka sig en ändring.
Notera att när fönstret öppnas reagerar det på inmatning, dvs. skriver du "bo" hamnar du på bosatt.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-09-14, 17:12:39 PM »
Bosatt skulle kunna vara standard-valet om personen är under 80 år.

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-09-15, 09:38:06 AM »
För mej verkar det fungera så här:

Var man hamnar efter man tryckt Spara beror på någon slags  ordningsföljd.

Har jag inte lagt in någon notis för Födelse eller Död så kommer Genney alltid att hoppa till Födelse efter Spara.
Har jag Födelse men inte Död så hoppar den alltid till Död efter Spara.
Har jag fyllt i både Födelse och Död så kommer den att hoppa till Bosatt efter Spara.

När man skapar en ny person så finns normalt Födelse och Död redan framme som händelse i Levnadsbanan.
Detta går att ändra. Jag har gjort det en gång men hittar inte det nu.
Om det går att justera ordningsföljden vet jag inte.

Men det hjälper ju inte om programmet inte kan vara flexibelt och hoppa till Bosatt oavsett
om Födelse eller Död finns noterad.

Så frågan är väl om programmet ska fortsätta propsa på att få in Födelse och Död
fast man börjat lägga in andra händelser.
Bosatt är väl den händelsen man matar in mest gånger för en person så det
kanske borde vara default.

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2016-09-15, 15:11:50 PM »
Att fönstret reagerar på inmatning visste jag inte, ett bra tips.

Vet ju inte om det bara är jag som tycker att det känns tveksamt att programmet envisas med att vilja ha ett dödsdatum för levande släktingar men det känns även omständigt rent praktiskt. Det är ändå så att de flesta av oss bara dör en enda gång i livet medan de flesta personer har en hel hög platser där de har bott.

När man lägger in en ny person så har man oftast ganska många platser som personen har bott på som ska matas in. Då känns det tämligen omständigt att fönstret alltid ställs om till "Död" varenda gång jag tryckt på Spara för att kunna mata in nästa plats. Det händer allt som oftast att jag redan har skrivit in både datum och plats innan jag inser att fönstret ställts om Död och då måste jag börja om från början igen eftersom att alla inmatade uppgifter raderas när jag ställer om fönstret till Bosatt. Om man har ett dödsdatum så kan man ju mata in det och då slipper man tjatet eftersom fönstret därefter alltid automatiskt går till Bosatt. Har man däremot inget dödsdatum, antingen för att personen fortfarande lever eller för att man följer deras liv framåt i kyrkoböckerna, så blir det i längden tjatigt att ställa om det för varje inmatning trots att man inte stänger fönstret emellan utan bara trycker på Spara.

Jag tänkte först att det vore bättre att fönstret stod kvar på det man just matat in, men jag inser att det ju är ganska meningslöst för alla de typer som man oftast bara gör en gång i livet (födsel, död, dop osv.). Bosatt är den typen som jag personligen använder klart flest gånger för varje person och den enklaste lösningen borde vara att göra den till default så fort man har matat in ett födelsedatum.
(F.d. Waiter)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #6 skrivet: 2016-09-15, 23:30:47 PM »

Citera
då måste jag börja om från början igen eftersom att alla inmatade uppgifter raderas när jag ställer om fönstret till Bosatt

Man kan spara Händelsen och sedan byta typ genom att högerklicka i Biografins lista. Åtminstone datum och källa brukar då kvarstå, sedan beror det på vilka fält som är relevanta för händelserna.
Hans Rosenlund