Att fönstret reagerar på inmatning visste jag inte, ett bra tips.
Vet ju inte om det bara är jag som tycker att det känns tveksamt att programmet envisas med att vilja ha ett dödsdatum för levande släktingar men det känns även omständigt rent praktiskt. Det är ändå så att de flesta av oss bara dör en enda gång i livet medan de flesta personer har en hel hög platser där de har bott.
När man lägger in en ny person så har man oftast ganska många platser som personen har bott på som ska matas in. Då känns det tämligen omständigt att fönstret alltid ställs om till "Död" varenda gång jag tryckt på Spara för att kunna mata in nästa plats. Det händer allt som oftast att jag redan har skrivit in både datum och plats innan jag inser att fönstret ställts om Död och då måste jag börja om från början igen eftersom att alla inmatade uppgifter raderas när jag ställer om fönstret till Bosatt. Om man har ett dödsdatum så kan man ju mata in det och då slipper man tjatet eftersom fönstret därefter alltid automatiskt går till Bosatt. Har man däremot inget dödsdatum, antingen för att personen fortfarande lever eller för att man följer deras liv framåt i kyrkoböckerna, så blir det i längden tjatigt att ställa om det för varje inmatning trots att man inte stänger fönstret emellan utan bara trycker på Spara.
Jag tänkte först att det vore bättre att fönstret stod kvar på det man just matat in, men jag inser att det ju är ganska meningslöst för alla de typer som man oftast bara gör en gång i livet (födsel, död, dop osv.). Bosatt är den typen som jag personligen använder klart flest gånger för varje person och den enklaste lösningen borde vara att göra den till default så fort man har matat in ett födelsedatum.