Författare Ämne: Hur gör man för att använda Google Maps?  (läst 3252 gånger)

joab

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Hur gör man för att använda Google Maps?
« skrivet: 2019-01-27, 13:23:20 PM »
Hej, jag lyckas inte förstå om det är möjligt att använda Google Maps i Genney eller inte. Om det är möjligt vore jag väldigt tacksam för hjälp om hur man gör. Jag är inte rädd för att ange kreditkortsnummer i mitt "Google billing account", vilket jag förstått är ett krav. Vilka inställningar behöver jag göra i Genney för att använda Google Maps? Tack på förhand.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att använda Google Maps?
« Svar #1 skrivet: 2019-01-28, 07:58:40 AM »
Nyaste versionen av Genney använder inte längre Google Maps.

När klickar på Karta-knappen i Genney så ser man i nedre högra hörnet "OpenStreetMap" som har ersatt Google Maps.

joab

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-01-28, 09:00:01 AM »
Tack för svar. Vad synd att inte Google Maps går att använda längre. Open street map är undermålig för dom områden som är intressanta i min forskning. Bara att gilla läget.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2910
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-01-28, 09:18:22 AM »
Du kan fortfarande högerklicka i kartan och välja visa i Google maps eller Bing i extern webbläsare.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #4 skrivet: 2019-01-28, 12:33:13 PM »
OpenStreetMaps karta är generellt mycket bättre än GoogleMaps, tycker jag. Dock saknar jag satellitbildsvyn! Högerklick för att visa platsen på GoogleMaps eller Bing fungerar någorlunda, dock blir det ett antal steg för att kopiera och klistra in koordinater i Genneys Platsregister. Snabbast är Bing; högerklick och Kopiera längst ner under koordinaterna. I GoogleMaps får man skift-klicka, sedan markera koordinaterna längst ner i fönstret och kopiera med ctrl+C (eller finns snabbare sätt?).

TIPS: BingMaps är känslig för inställning av land/region; med Sverige blir kommatecknet inte en punkt, vilket krävs för att inklistringen ska fungera i Genney. Storbritannien går däremot bra, och språket kan fortfarande vara svenska. Inställningar görs i menyn uppe till höger i appen.
Hans Rosenlund

joab

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-01-28, 19:24:14 PM »
Tack för svar och bra tips.