Författare Ämne: Utförliga platsadresser  (läst 864 gånger)

Andoberg

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
Utförliga platsadresser
« skrivet: 2019-04-14, 12:55:32 PM »
Hur pass utförliga adresser i platsregistret använder ni, om man har exakta adresser t.ex kan det bli många på samma gata med flera olika nummer så blir registret ganska stort finns det någon begränsning för storleken annat än att det blir väldigt svårhanterligt.
Anders

Farfar

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
SV: Utförliga platsadresser
« Svar #1 skrivet: 2019-04-30, 08:42:57 AM »
Är inte själva vitsen med släktforskning att vara så noggrann och utförlig som möjligt. Jag önskar ju att mina förfäder hade lämnat en massa uppgifter efter sig. Sådant som ej går att finna idag. Registret kan nog vara i princip hur stort som helst. Svårhanterligt tycker jag inte att det är om man använder de eleganta funktioner som finns i Genney för att hantera platser.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 675
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #2 skrivet: 2019-04-30, 11:45:56 AM »
Jag låter detaljeringsgraden variera med hur viktig platsen/personen/händelsen är i min forskning. Ibland 'slarvar' jag av lathet eller tidsbrist också. Oftast lägger jag då in exakta gårds-/gatuadresser i noteringarna, för då kan man ju gå tillbaka och förfina platsregistret när man får tid eller om prioriteringarna ändras.
Hans Rosenlund

Andoberg

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-04-30, 12:19:35 PM »
Det finns ju även en knapp som heter adresser, är den till för sånt ?

Racksta

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-04-30, 14:03:53 PM »
Jag är nog lite extrem när det gäller platser.
För mina soldater har jag "regementsadresser" i upp till sex led som börjar med var regementet hade sin övningsplats (där har jag haft god hjälp av Hans Högmans sida http://www.hhogman.se/regementen_start.htm)
Axvalla hed (58.391277, 13.593178)
      Skaraborgs regemente
            Kompani (har soldater i olika kompanier)
                   Andre Majorens
                          Femte korpralskapet
                                  Nummer (i kompaniet/regementet)

Alla underliggande platser ärver koordinaterna för heden.
På motsvarande kan det bli med andra platser där behovet finns.

larsgmb

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 343
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-05-09, 07:12:56 AM »
Är inte själva vitsen med släktforskning att vara så noggrann och utförlig som möjligt. Jag önskar ju att mina förfäder hade lämnat en massa uppgifter efter sig. Sådant som ej går att finna idag. Registret kan nog vara i princip hur stort som helst. Svårhanterligt tycker jag inte att det är om man använder de eleganta funktioner som finns i Genney för att hantera platser.
Frågan gäller nog inte noggrannhet, utan om det finns något egenvärde i att ha detaljer utöver församling i just platsregistret. Eller om det går lika bra att ha kvarter/gård och annat i t.ex. etiketter eller som notering.
Det kan ju t.ex. vara så att etiketter inte kommer med i en Gedcom.
Men det har jag kollat att de gör. Däremot tar inte MinSläkt in dessa vid import, men det gör Disgen m.fl.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-05-09, 15:07:40 PM »
Frågan gäller nog inte noggrannhet, utan om det finns något egenvärde i att ha detaljer utöver församling i just platsregistret.
Jag tycker att det finns flera fördelar med att lägga in platser under församling. T ex att platserna kan presenteras på kartan och att man lägga in info och bilder för en plats.

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-05-09, 15:17:00 PM »
Frågan gäller nog inte noggrannhet, utan om det finns något egenvärde i att ha detaljer utöver församling i just platsregistret.
Jag tycker att det finns flera fördelar med att lägga in platser under församling. T ex att platserna kan presenteras på kartan och att man lägga in info och bilder för en plats.
Jo, jag börjar luta åt det också. Bilder kan man iof lägga in för händelsen med den platsen. Men etiketter syns ju inte på kartan.
Och man får bättre koll på platserna. Upptäckte stavfel på en plats i etiketten, jämfört med någon annan person etikett.

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-05-16, 23:08:55 PM »
Det jag har svårt att bestämma mig för är om t.ex. gatuadresser, gårdsnamn och kvarter bör finnas i platsregistret, eller placeras i Adresser i stället?
Just nu har jag dessa i Plats. Och för församlingen Jakob blev det 10 exemplar i stället för 1.
Och för Österslöv 15 i stället för 1.

Tacksam för alla åsikter om för- och nackdelar. :)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2019-05-17, 07:47:21 AM »
Just nu har jag bara församling på plats vilket gör att det är "bara" lite mer än 2200 unika platser (jag lagt till några utländska också).

Adressen har jag som notering för händelsen (samma som jag hade i ett annat släktforskarprogram).

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2019-05-17, 08:23:27 AM »
Just nu har jag bara församling på plats vilket gör att det är "bara" lite mer än 2200 unika platser (jag lagt till några utländska också).

Adressen har jag som notering för händelsen (samma som jag hade i ett annat släktforskarprogram).
Tack för tipset :)
Ditt sätt känns mer o mer fördelaktigt ju mer släktträdet växer, och mitt nuvarande platsregister känns alltmer tungjobbat.

Men då funderar man ju på om adressen ska in vid Notering, eller i Adressuppgifter?
Kanske inte spelar någon roll.