Författare Ämne: Platsregistret och platstolken  (läst 1873 gånger)

Farfar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Platsregistret och platstolken
« skrivet: 2019-05-13, 08:45:41 AM »
Jag har konverterat drygt 3000 platser i mitt register.
Först ett tack till Hans Roslund för bra informationsvideor.
Så som mitt register ser ut så använder jag dock hellre "Välj" i menyn än "Sök".
Från början består min släktforskning av "pappersforskning". Då skrevs information för att den skulle läsas av och förstås av människor. Nu när information skall läsas och "förstås" av datorer så ställs det ju andra krav. Det blir rätt mycket jobb att konvertera så att allt blir 100% rätt.
Jag har vissa önskemål när det gäller Genney.

1.   När jag i platsregistret skall lägga in en ny plats så är länder "exploderade". D.v.s. jag måste trycka på minusknappen ett antal gånger eller skrolla några varv, i mitt fall, Belgien, Danmark, Estland, Filippinerna, Finland med flera för att komma till Sverige. Det är ju ändå i Sverige som 99,99% av min forskning görs. En massa onödigt knapptryckande blir det. Antingen "imploderade" länder eller ett land som man kan välja som favorit och därmed kommer först i listan.

2.   När det gäller typ så föreslår Genney i nio fall av tio "By/samhälle" eller "Landområde/övrig plats". Vore bra om mitt senaste val kunde ligga kvar när jag gör en ny plats. Ofta gör jag t.ex. kanske flera gatuadresser eller gårdar i rad. Detta skulle spara några knapptryckningar.
     Ibland vet jag inte vad för typ en plats är. Det framgår ju t.ex. inte alltid av namnet. Då vore det bra om det funnes en tom ruta att välja. D.v.s. blankt.

3.   Efter att ha konverterat drygt 3000 platser så är det långt ifrån bra. Jag skulle vilja ha en ruta där jag kunde lägga in vilken grad av noggrannhet som platsen har. Allt ifrån exakt till har ingen aning. Detta kunde då utgöras av en siffra från 0 till 5 t.ex. Då kan jag lätt identifiera de platser som jag behöver jobba mer med.

4.   Om ovanstående faller i god jord så vore det bra/nödvändigt att kunna söka på det.
Jag kan inte se att plats ingår i sökkriterier idag. (Kan bero på mig.)

Jag har för mig att det var något mer som jag hade i huvudet men det är borta nu. Får återkomma senare om jag kommer på det.

Kom på ett nu. Ett fält för alternativ stavning.

GedComstandard kan vi ju ta i en annan tråd.
« Senast ändrad: 2019-05-13, 12:31:25 PM av Farfar »

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Platsregistret och platstolken
« Svar #1 skrivet: 2019-05-13, 14:18:57 PM »

...Jag kan inte se att plats ingår i sökkriterier idag. (Kan bero på mig.)...
"Platssök" är en egen funktion i huvudmenyn

Farfar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Platsregistret och platstolken
« Svar #2 skrivet: 2019-05-13, 15:24:11 PM »
Jo men då bara namnet.

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Platsregistret och platstolken
« Svar #3 skrivet: 2019-05-13, 16:51:58 PM »
Farfar, har du skickat in din önskemål via knappen Synpunkter i Genny?

Farfar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Platsregistret och platstolken
« Svar #4 skrivet: 2019-05-14, 07:21:51 AM »
Tror att jag har skickat in det. Men är ej helt säker.
Kan ju göra det igen.

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Platsregistret och platstolken
« Svar #5 skrivet: 2019-05-14, 09:15:16 AM »
Tror att jag har skickat in det. Men är ej helt säker.
Kan ju göra det igen.
Klicka på logga in uppe till höger, och välj sedan Mina Sidor.
Där ser du vad du skickat in

westis

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Platsregistret och platstolken
« Svar #6 skrivet: 2021-05-24, 15:40:41 PM »
Stötte på detta vid en sökning. Håller med om alla önskemål som framförs i det inledande inlägget. Finns det några planer på att implementera något av detta, på kort eller längre sikt?

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Platsregistret och platstolken
« Svar #7 skrivet: 2021-06-07, 19:31:03 PM »

1.   När jag i platsregistret skall lägga in en ny plats så är länder "exploderade". D.v.s. jag måste trycka på minusknappen ett antal gånger eller skrolla några varv, i mitt fall, Belgien, Danmark, Estland, Filippinerna, Finland med flera för att komma till Sverige. Det är ju ändå i Sverige som 99,99% av min forskning görs. En massa onödigt knapptryckande blir det. Antingen "imploderade" länder eller ett land som man kan välja som favorit och därmed kommer först i listan.


När jag trycker Ctrl Alt Nedåtpil så minimeras alla samtidigt. Däremot så behöver jag göra detsamma varje gång jag öppnar Platsregister.
//Anders

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Platsregistret och platstolken
« Svar #8 skrivet: 2021-06-10, 09:39:45 AM »
Knappen Minimera (samma funktion som kortkommandot) finns i Platsregistrets huvudmeny.

Håller med om att aktuell visning gärna kunde få ligga kvar inom sessionen.
Hans Rosenlund