Författare Ämne: Förslag. Utökad levnadsbeskrivning  (läst 185 gånger)

larsgmb

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 329
    • Visa profil
Förslag. Utökad levnadsbeskrivning
« skrivet: 2019-07-09, 10:04:36 AM »
Ber först om ursäkt ifall detta redan behandlats här.

Men jag tycker det skulle vara bra om en persons levnadsbana utökas med information om hustru/makes och barns födslar/död.
Alternativt att man kan kryssa i vad man vill ha med.

StefanH

• Full Member
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
SV: Förslag. Utökad levnadsbeskrivning
« Svar #1 skrivet: 2019-07-09, 11:04:57 AM »
Jag har börjat använda Faktauppgift för att ange när en individ blir änka/änkling. Hade funderingar på att även
ange när ett barn men föds insåg att det skulle bli ännu mer extra jobb.

Jag har förstått att detta inte stöds av gedcom men det borde gå att göra programmeringsmässigt och kanske vara valbara alternativ vid utskrift  (änka/änkling och son/dotter föds)?

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-07-09, 16:03:06 PM »
Jag har börjat använda Faktauppgift för att ange när en individ blir änka/änkling. Hade funderingar på att även
ange när ett barn men föds insåg att det skulle bli ännu mer extra jobb.

Jag har förstått att detta inte stöds av gedcom men det borde gå att göra programmeringsmässigt och kanske vara valbara alternativ vid utskrift  (änka/änkling och son/dotter föds)?
Nej levnadsbana stöds inte i gedcom. Bara de egna och andras händelser separat. Utan levnadsbana är som du säger något som programmet får visa. I dagsläget utan änka/änkling och barnens födelse/död.

Farfar

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-07-09, 16:39:27 PM »
Gedcomstandarden är i princip 20 år gammal och "Jesu sista..." har slutat att utveckla och supporta den. En del nya försök har gjorts att lansera något nytt men det lär dröja.
Man kan undra hur mycket det begränsar utvecklingen av program och därmed släktforskning.
Frågan är om inte programutvecklare skulle kunna tänka sig att gå utanför gedcomstandarden vid utvecklingen av program. Man kan ju i så fall ta med sådant som kan tänkas komma med i en ny standard. Jag är för dåligt insatt för att komma på vad det skulle kunna vara. Men det är ju då viktigt att detta innesluts i en typ av container så att man kan använda den gamla standarden och då få acceptera att gå miste om det som innesluts i denna container.
När och om en ny standard kommer så kan man förhoppningsvis konvertera den gamla gedcom med det mesta av det som finns i containern till den nya standarden.
Vissa uppgifter ingår ju inte automatiskt idag, såsom platser och media (tror jag).
Vitsen med en gedcomstandard är ju att man skall kunna använda samma data i olika program.

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-07-09, 16:47:58 PM »
Gedcomstandarden är i princip 20 år gammal och "Jesu sista..." har slutat att utveckla och supporta den. En del nya försök har gjorts att lansera något nytt men det lär dröja.
Man kan undra hur mycket det begränsar utvecklingen av program och därmed släktforskning.
Frågan är om inte programutvecklare skulle kunna tänka sig att gå utanför gedcomstandarden vid utvecklingen av program. Man kan ju i så fall ta med sådant som kan tänkas komma med i en ny standard. Jag är för dåligt insatt för att komma på vad det skulle kunna vara. Men det är ju då viktigt att detta innesluts i en typ av container så att man kan använda den gamla standarden och då få acceptera att gå miste om det som innesluts i denna container.
När och om en ny standard kommer så kan man förhoppningsvis konvertera den gamla gedcom med det mesta av det som finns i containern till den nya standarden.
Vissa uppgifter ingår ju inte automatiskt idag, såsom platser och media (tror jag).
Vitsen med en gedcomstandard är ju att man skall kunna använda samma data i olika program.
Fast i just det här fallet sätter gedcom inga käppar i hjulet.
Alla personuppgifter som behövs för en levnadsbana finns ju på respektive person. Det handlar bara om hur programmen sätter samman dem till en levnadsbana.

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-07-13, 18:11:41 PM »
Kan bara hålla med om att jag också skulle önska lite utökad levnadsbana. Har själv varit inne på det tidigare på forumet. Larsgmb's idé om att kunna välja vad som ska ses i levnadsbanan vore en utmärkt idé, samtidigt som man skulle kunna få en utskrift i någon form av den.
I ex LegacyFamilyTree kan man få se ex barns födelse/död vilket jag tycker är nog så viktigt sett ur familjeperspektiv. Uppgifterna finns idag, så Gedcom sätter inget hinder för det.
Dessutom kan man i LFT skapa valfria historiska händelseregister som kan visas i levnadsbanan. Ex. historiska händelser på sockennivå/riksnivå osv. Det tror jag fungerar även i TNG.
Ulf Widén

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-07-14, 09:59:09 AM »
Tittade på motsvarande i Ancestry, som ser rätt trevlig ut.
Om man bortser ifrån att de placerar denna födelse "Osby, Kristianstads län" i "Lan, Kursk, Ryssland" :o
Men det är ju ett Amerikanskt program ;)