Författare Ämne: Dialog kvar i mouse over preview  (läst 1021 gånger)

ÅkeH

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
Dialog kvar i mouse over preview
« skrivet: 2019-09-06, 16:38:09 PM »
Hej!

Jag trodde att jag hade skrivit om det här fenomenet för länge sedan men jag hittar ingen tråd så jag har kanske bara inbillat mig det. I alla fall så är det ett fenomen som jag har undrat över länge.

Om man startar Genney och öppnar ett dialogfönster (sök- eller inmatningsfönster el.dyl.) och sedan stänger detta igen och därefter går med muspekaren till Genney-symbolen i aktivitetsfältet och sedan till det lilla preview-fönstret så öppnas mouse over preview i full storlek. Det är bara det att dialogfönstret som man just stängde ligger kvar. Aktiverar man Genney med ett klick så försvinner dialogfönstret igen.

Det här är ingen stor grej egentligen, men det är ganska irriterande om man har ett annat program aktivt och snabbt vill kolla upp data i Genney-fönstret som är i bakgrunden. Uppgifterna man vill åt döljs alltså då av det senast öppnade dialogfönstret trots att man har stängt det.

Jag har precis stött på samma "problem" i en Java-kurs där man rekommenderas att stänga ett öppnat dialogfönster (i AWT) med setVisible(false). Om man istället stänger med dispose() så uppträder inte det här problemet. Jag är dock inte säker på huruvida det kan finnas några andra nackdelar med att använda dispose.

Hur Genney är skrivet har jag naturligtvis ingen aning om, men eftersom symptomen är identiska så kanske det är värt att nämna.

(PC, Win 10)

/Åke
« Senast ändrad: 2019-09-06, 16:39:43 PM av ÅkeH »
(F.d. Waiter)

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Dialog kvar i mouse over preview
« Svar #1 skrivet: 2019-09-06, 17:11:08 PM »
Jo, jag kan iofs konstatera att samma sak händer för mig, men egentligen ser jag inget skäl till någon diskussion om detta mellan oss användare här på Forum. De programmeringstekniska detaljerna du presenterar är säkert värdefulla för utvecklaren, och då är programmets knapp Synpunkter mera lämplig att använda för rena buggrapporter. Och felet blir då säkert snabbare rättat - till glädje för oss alla!  :)
Hans Rosenlund

ÅkeH

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
SV: Dialog kvar i mouse over preview
« Svar #2 skrivet: 2019-09-06, 17:48:51 PM »
Tack, jag skickade en kopia det hållet, jag har aldrig använt den knappen förr.

Jag tolkade "Tekniska problem och förslag" som riktat till utvecklare/admin och inte som en diskussion mellan medlemmar, men hör inte tråden hemma här så är det ju bara att ta bort den.

 :)

/Åke
(F.d. Waiter)

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 420
    • Visa profil
SV: Dialog kvar i mouse over preview
« Svar #3 skrivet: 2019-09-09, 10:34:19 AM »
Det är bra om vi andra får redan på problem som kan dabba oss.