Författare Ämne: Höger/vänsterpil funger inte i bekräftelsedialog  (läst 1003 gånger)

Lars-Anders

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
Höger/vänsterpil funger inte i bekräftelsedialog
« skrivet: 2019-10-28, 08:14:33 AM »
CTRL+S sitter i min vänsterhand som en smäck sedan många år. I nästan alla lägen kan jag ersätta ENTER eller att flytta på musen med CTRL+S, men inte alla. T ex om jag fyllt i en händelse och sedan snabbt backa tillbaka till nästa person.

I bekräftelserutan (se bilden) så upphör "Windows-konventionen" att kunna 1) flytta från "Nej" till "Ja" med höger/vänsterpil och sedan trycka på Enter. Då måste jag flytta markören med musen till andra(!) skärmen (Ja, rutan hamnar alltid där) och klicka på "Ja". Då detta är en mycket frekvent åtgärd blir den irriterande.

Högerhanden ligger på högra sidan av tangentbordet och det vore toppen om jag kan klicka på Vänsterpil och Enter utan att behöva flytta handen.

Ytterligare en förfining av mitt förslag är att jag ska kunna sätta en Inställning om jag vill ha defaultvärde "Ja" eller "Nej" i dessa situationer.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Höger/vänsterpil funger inte i bekräftelsedialog
« Svar #1 skrivet: 2019-10-28, 09:02:24 AM »
Du kan växla mellan ja och nej med tab och aktivera vald knapp med mellanslag.

Lars-Anders

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
SV: Höger/vänsterpil funger inte i bekräftelsedialog
« Svar #2 skrivet: 2019-10-28, 09:54:46 AM »
Hrm ...

Ja, det är ett alternativ, men ...

Låt oss säga så  :)

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 420
    • Visa profil
SV: Höger/vänsterpil funger inte i bekräftelsedialog
« Svar #3 skrivet: 2019-10-29, 09:24:35 AM »
Jag har också anmärkt på detta.

Jag tror att det beror på att det är Java som skapat dialog-rutan och inte Windows vanliga ja/nej-dialoger.

Det hade varit bra om Genney skapade en egen dialog-ruta som accepterar pilar och sedan använder den istället för Java-versionen.