Författare Ämne: Förslag: Antal träffar i söklistan + sparade sökningar  (läst 3256 gånger)

Lars-Anders

• Full Member
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
Förslag: Antal träffar i söklistan + sparade sökningar
« skrivet: 2019-11-04, 19:53:09 PM »
Jag har flera familjer i mitt träd. För att särskilja träden utifrån vissa syften händer det att jag gör upp till 12 sökningar efter varandra, med "Addera till senaste sökresultat". Ett av syftena är att hantera GDPR på ett korrekt sätt när jag genererar HTML-sidor.

Förslag 1 - Det vore en hjälp att ha en enkel synlig räknare som talar om hur många som finns i det aktuella sökresultatet (ALT+3)

Förslag 2 - Tänk om jag kunde spara en viss sökargument (t ex ovan 6 kusiner med deras fruar = 12 sökningar) och återanvända dessa kombinerade sökargument som EN sökning.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Förslag: Antal träffar i söklistan + sparade sökningar
« Svar #1 skrivet: 2019-11-05, 08:27:08 AM »
Står det inte hur många det är i senaste sökresultat efter rubriken inom parentes, eller missförstår jag?

Lars-Anders

• Full Member
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
« Svar #2 skrivet: 2019-11-05, 08:33:10 AM »
Snacka om blind !!! Visst gör det det.  :-[

Men mitt andra förslag tror jag står sig, eller ...

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-11-05, 14:50:03 PM »
Jag sökte upp några personer i Genney, klickade på grupp-knappen under listan och skapade en ny grupp som jag döpte till 6 kusiner.

Sedan valde jag att visa grupper i personlistorna och valde den nya gruppen.

Nackdelen med denna lösning är att nytillkomna (som hör till gruppen) inte kommer med automatiskt...

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-11-05, 17:47:11 PM »
Vad gäller ditt andra förslag är det tekniskt möjligt men kan resultera i alltför komplexa sökvillkor. Det kan också bidra till ett svårhanterligt gränssnitt. Bättre då, tror jag, att alterera med fler grundläggande sökfunktioner, som t.ex. att kunna söka kusiner. Men tål att tänkas på.